10 redenen om wél in de vakantieperiode te prospecteren
Lekker op vakantie…. Net zoals iedereen. Heeft het dan zin om in juli en augustus jouw prospects te benaderen? Het antwoord is JA!
Er zijn belangrijke redenen om de vakantieperiode niet als excuus te gebruiken om het acquireren van klanten dan maar pas in september weer op te pakken. De zomervakanties voor basis- en voortgezet onderwijs zijn dit jaar verspreid over de periode 8 juli t/m 3 september. Dat zijn 8 weken. Stel dat iemand in die periode 3 weken vakantie neemt, dan is hij of zij in ieder geval toch 5 weken aan het werk. Niet iedereen gaat trouwens in deze periode op vakantie. Vooral mensen zonder, of met oudere kinderen, kiezen er vaak voor buiten deze periode op vakantie te gaan.
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
Dus niet iedereen gaat in de zomer genieten van de zon en zee. Op welke wijze kunnen we deze periode dan het meest effectief benutten?
Lees hieronder 10 redenen om ook (of juist!) in de vakantieperiode door te gaan met prospecteren.
1. Bouw een kleine, gerichte lijst van zeer gewenste prospects op. In plaats van te proberen zo veel mogelijk mensen te bereiken, richt je je op een paar specifieke personen met specifieke behoeften of doelen. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een database die je helpt om prospects te filteren op basis van hun sleutelkenmerken, zoals functietitel, afdeling, hiërarchie-niveau, industrie, geografische locatie of bedrijfsgrootte. Door een kleine, gerichte lijst op te bouwen, kan je jouw boodschap beter afstemmen en personaliseren.
2. Methodes die buiten deze vakantieperiode niet goed werken, blijken gedurende deze weken juist wel te werken. Mensen die normaliter e-mails van aanbieders/leveranciers niet lezen (en dat zijn de meesten), doen dat nu juist wel. De reden is dat zij in deze periode wat relaxter zijn en de tijd hiervoor willen nemen. Een e-mailcampagne (mits goed gepland en opgevolgd) kan dan zeer effectief werken.
3. Gebruik de vakantieperiode om een extra actie voor jouw product of dienst te initiëren. Zet dit in een actieplan en gebruik dit als basis voor prospectering. Dit zal eenvoudiger leiden tot meer afspraken.
4. De kans dat collega’s van diegenen die je wilt spreken op vakantie zijn, is nu groter dan buiten de vakantieperiode. Dit betekent in veel gevallen dat het ook wat rustiger op het werk is. Zij zullen eerder en meer tijd nemen om met jou te praten over ‘’referrals’’. Dit zijn prospects waarmee jouw contactpersoon jou in contact wil brengen. Een fantastisch middel voor het werven van nieuwe klanten.
5. Probeer er achter te komen wanneer de secretaresse op vakantie is. Deze ‘’gatekeepers’’ zijn vaak lastig te passeren. Nu zij op vakantie is, is de kans dat je haar manager te spreken krijgt veel groter. Want bellen is de meest effectieve manier voor het snel benaderen van nieuwe klanten.
6. Beslissers zijn gedurende deze periode, door de verlaagde druk op het werk, toegankelijker en meer ontspannen in de gesprekken die ze voeren. Dit geeft jou als verkoper de mogelijkheid een kwalitatief beter gesprek te voeren en hiermee het besluitvormingsproces jouw kant op te laten vallen.
7. Drukke managers zullen je waarderen, omdat je ook in de vakantieperiode initiatief toont. Dat spreekt deze actieve klanten aan.
8. Omdat de meeste van jouw concurrenten wél de vakantieperiode als excuus gebruiken om niet te prospecteren, val je meer op en zal je inzet in de meeste gevallen als positief worden ervaren en zijn je kansen tot succes daarom groter.
9. Ook meerdere van jouw collega’s zijn op vakantie. Ook jij krijgt minder mail en zijn er minder vergaderingen. Dit betekent dat ook jouw werkdruk minder is, waardoor je meer tijd over hebt om te prospecteren.
10. Gebruik de dagen voor en na de vakantie om vast vooruit te werken. Die voorbereiding kunnen je helpen succesvol te zijn tijdens de zomer of in het volgende kwartaal. Je kunt bijvoorbeeld jouw prospectlijsten segmenteren, jouw agenda plannen of CRM opschonen. Je kunt ook gebruik maken van deze tijd om jouw prestaties te evalueren, doelen bij te stellen strategie(ën) aan te passen.
Extra TIP: Als blijkt dat een 1 op 1 afspraak voor jouw prospect een stap te ver is, stel dan een videogesprek voor. Je kunt daarmee in 30 minuten fantastische resultaten bereiken. Wil je weten hoe? Neem dan contact met ons op of kijk bij onze sales coaching aanpak.
Dus geniet van de zon en zee als je zelf heerlijk op vakantie bent, maar laat het enorme potentieel in de vakantieperiode niet onbenut.
No Non Sales wenst je een fijne vakantie en veel nieuwe klanten!
Een klantacquisitie is altijd moeilijk. Wil je weten hoe wij Storro hebben geholpen met hun klantacquisitie? Bekijk dan deze case study!