7 kritische vragen voor mkb-ondernemers om over na te denken…
Welke van deze 7 vragen zou je als mkb-ondernemer met rood omcirkelen? Dat betekent dat je er iets aan moet doen.
Ondernemen is het leukste wat er is, maar wel uitdagend. Je moet namelijk in staat zijn om je continu aan te passen. Dat betekent dat je ook de tijd moet nemen om jouw bedrijf geregeld onder de loep te nemen. Levert datgene wat jezelf en je mensen doen nog wel de beste resultaten op? Daarom hebben we 7 vragen opgeschreven om eens kritisch onder de loep te nemen:
1: Denk je te weten wat de klantbehoefte is, of weet je het zeker?
Deze vraag is bedoeld om allereerst na te denken over je propositie. Wellicht sluit je niet volledig meer aan bij de klantbehoefte. Veranderingen, dus ook aan de klantzijde, gaan immers sneller dan ooit.
Ontdek het volwassenheidsniveau van uw verkooporganisatie en verbeter gericht de verkoopprestaties met onze Sales Maturity Scan!
2: Is mijn focus gericht op marketing communicatie of op marketing strategie?
Laten we eens twee uitersten nemen. De ene situatie is dat je ziet dat jouw marketingafdeling van alles aan het ontwikkelen is op het gebied van content, campagnes en klantcontact. Alleen heb je geen idee wat ze precies aan het doen zijn. De andere situatie is dat je enorm veel energie krijgt van het feit dat alle marketingactiviteiten gekoppeld zijn aan de strategie van de organisatie. Waarom zou je anders geld aan marketing uitgeven? Wellicht zit je er ergens tussenin.
3: Stel dat ik niks zou doen, wat gebeurt er dan?
Dit heeft te maken met de vraag of je behoudend bent. Dan loop je namelijk een steeds groter risico. Eén ding is namelijk zeker; de wereld om je heen verandert sneller dan ooit. Beoordeel dus ook om je agile (wendbaar) genoeg bent om je aan te passen aan wijzigende klantwensen. Stilstaan is waarschijnlijk geen optie meer.
4: Weet ik zeker dat mijn verkopers hetzelfde verhaal vertellen?
Een fictief voorbeeld waar zeker een waarheid in kan zitten; je hebt een salesteam van zowel jonge als oudere accountmanagers. De salesmedewerker die al twintig jaar voor je werkt zou zomaar een ander verhaal kunnen vertellen dan degene die je net hebt aangenomen. Je ‘onboarding programma’ van twintig jaar geleden was namelijk totaal anders. Wie weet is het tijd om consistentie in gezamenlijke boodschap aan te brengen. Volgens Cialdini is dat uiterst belangrijk!
5: Hoe staat het met het converteren van de sales leads?
In het beste geval weet je precies hoeveel procent van de sales leads converteren naar een order, want dan kun je er ook je verkoopcapaciteit op aanpassen en nog meer gaan verkopen. Het kan ook zo zijn dat je geen idee hebt of de salesleads wel op tijd zijn opgevolgd. Dat heten gemiste kansen…
6: Mopper ik weleens op mensen die ik zelf heb aangenomen?
De medewerkers van je bedrijf zijn goud waard, zolang ze ook minimaal datgene doen waarvoor ze zijn aangenomen. Zullen we het erop houden dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn? Dan kan dit een uitgelezen moment zijn om de commerciële prestaties te verbeteren, bijvoorbeeld door salescoaching.
7: Kom ik zelf nog vaak genoeg bij klanten?
Ooit begon je jouw bedrijf met een paar collega’s. Het groeide uit naar een scale-up fase en er kwamen managementlagen bij. De kans bestaat dat je steeds meer inside-out bent gaan denken. Dat betekent dat de stand van zaken binnen je bedrijf bepalend is voor wat je in de markt doet. Klanten zijn je daardoor mogelijk steeds minder gaan begrijpen. Dan is het tijd voor outside-in. Bij outside-in denken ga je zelf vaker met klanten in gesprek. Je hoort hun uitdagingen aan en gaat op zoek naar oplossingen die helpen om dit op te lossen. Misschien creëer je wel een nieuwe dienst. Precies wat ondernemerschap inhoudt en waarom je jouw bedrijf ooit begon.
We hopen dat deze 7 kritische vragen je aan het denken hebben gezet. Erover doorpraten, en/of je erbij helpen, dat doen we met alle plezier.
Om een mkb verder te laten groeien, moet je goed kunnen zelf-reflecteren. Zoek je naar andere tips om jouw business sneller te laten groeien? Lees dan het artikel ‘8 tips voor snellere business groei’