8 tips voor snellere businessgroei
Het genereren van nieuwe klanten door het uitbreiden van uw klantenbestand is belangrijk voor het succes van uw bedrijf. Dit kan echter erg uitdagend zijn.
Hier zijn acht praktische tips die u helpen uw klantenbestand uit te breiden en zorgen voor businessgroei.
1. Leer uw klanten beter kennen
Teveel organisaties denken en handelen vanuit het idee en overtuiging dat wat ze de markt te bieden hebben uniek is en zeer aantrekkelijk is voor hun potentiële klanten. Dit heet inside-out denken. Het is zaak vanuit de klant te denken, outside-in.
Begrijp de behoeften van uw klant en ontwikkel producten en diensten die aan die behoeften voldoen. U kunt inzicht krijgen in uw klanten door veel met hen te praten en door te vragen waarmee ze geholpen zouden zijn, maar ook door hen aan te moedigen u feedback te geven op uw organisatie, uw service en producten en/of diensten. Door goed voorbereide gesprekken (géén verkoopgesprekken) aan te gaan met potentiële klanten verzamelt u waardevolle informatie die u zeker gaat helpen succesvol(ler) sales en marketing te bedrijven.
Ontdek het volwassenheidsniveau van uw verkooporganisatie en verbeter gericht de verkoopprestaties met onze Sales Maturity Scan!
2. Biedt een geweldige klantenservice
Zorg ervoor dat uw klantenservice uitzonderlijk goed is en doe bij voorkeur een stapje extra. Overtref verwachtingen, los issues razendsnel op. Uw klanten zullen zich niet alleen deze geweldige service herinneren, ze zullen ook eerder andere mensen naar u doorverwijzen.
3. Koester bestaande klanten en schiet met scherp op prospects
Het werven van nieuwe klanten kost veel meer tijd en energie dan het behouden van bestaande. Ontwikkel daarom strategieën om bestaande klanten te koesteren, zoals contact met hen houden via een nieuwsbrief of hen van tevoren op de hoogte stellen van promotionele evenementen of speciale klant events te organiseren. Omdat tijd en geld maar één keer kan worden uitgegeven is het vinden van de juiste balans tussen het koesteren van bestaande en het vinden van nieuwe klanten essentieel. Zorg daarom dat de prospectdoelgroep waarop uw sales- en marketinginspanningen worden gericht uiterst nauwkeurig is gekozen en dat deze inspanningen perfect hierop aansluiten.
4. Gebruik sociale media
Sociale media kan een krachtig hulpmiddel zijn om uw bedrijf bij potentiële klanten te promoten en waardevolle inzichten te verkrijgen door middel van ‘sociaal luisteren’. Via social listening kunt u achterhalen wat klanten over u zeggen en inzicht krijgen in hun gedrag, u kunt trends identificeren die uw doelmarkt aanspreken om zo uw klantenservice verbeteren. Daarnaast kan social media u helpen uw organisatie te profileren en te promoten om zo nieuwe klanten aan te trekken.
5. Woon (virtuele) netwerkevenementen bij
Investeer tijd om uw (virtuele) netwerken op te bouwen. Het is namelijk niet WAT u kent, maar WIE u kent. Netwerken stelt u in staat relatief snel relaties op te bouwen met andere mensen, uzelf en uw organisatie te profileren. Ook het geven van een presentatie tijdens een netwerkbijeenkomst zal een boost geven in de bekendheid van u en uw organisatie.
6. Organiseer (virtuele) evenementen
Het organiseren van uw eigen evenement kan een geweldige manier zijn om uw klanten te leren kennen en relaties op te bouwen. Nodig enkele van uw beste bestaande klanten uit en moedig hen aan om hun relaties mee te nemen.
7. Meet wat werkt en verfijn uw aanpak
Achterhaal waar uw klanten vandaan komen om te meten of uw marketingactiviteiten succesvol en/of rendabel zijn. Evalueer gewonnen en verloren deals. Verfijn uw aanpak als iets niet werkt en besteed meer tijd aan die activiteiten die de beste resultaten opleveren.
8. Vindt het wiel niet opnieuw uit
De experts van No Non Sales helpen dagelijks organisaties met het realiseren van hun businessgroei. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsmakingsgesprek en u zult aangenaam verrast worden hoeveel waardevolle inzichten dit u dan al gaat geven.
Ben je benieuwd hoe wij Storro sneller hebben laten groeien op het gebied van business? Lees dan deze case study!