Hoe een krachtige waardepropositie zorgt voor businessgroei
Voor kleine en middelgrote bedrijven is de ontwikkeling van een waardepropositie een essentieel onderdeel van de sales- en marketingstrategie. Waar moet deze uit bestaan en hoe maak je die?
Wat is een waardepropositie van een organisatie?
Voor kleine en middelgrote bedrijven is het verstandig om regelmatig de tijd te nemen om na te denken over de successen van hun bedrijf en écht te begrijpen hoe dat komt. En waar uw product of dienst zich in onderscheidt ten opzichte van de concurrentie en hoe het op de immer veranderende klantbehoeften in kan spelen. Iemand koopt bijvoorbeeld geen computer omdat het de laatste stand van de techniek is, maar omdat diegene verwacht dat het hem of haar zal ondersteunen.
Ontdek het volwassenheidsniveau van uw verkooporganisatie en verbeter gericht de verkoopprestaties met onze Sales Maturity Scan!
Waarom is de waardepropositie van uw bedrijf zo belangrijk?
De ontwikkeling van een waardepropositie is een essentieel onderdeel van de sales- en marketingstrategie van een organisatie. Het is een middel is om de besluitvorming van potentiële klanten te beïnvloeden en is daarmee een krachtig hulpmiddel om de verkoop van producten en diensten te stimuleren en businessgroei te realiseren. Het wordt vaak weergegeven op het marketingmateriaal van het bedrijf. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een website of brochures. Een goede waardepropositie:
- helpt potentiële klanten te begrijpen wat uw organisatie te bieden heeft;
- verbetert de klantbetrokkenheid bij uw bedrijf en;
- onderscheidt u van de concurrentie.
voorbeeld van een goede waardepropositie
Nu we begrijpen wat een waardepropositie is en waarom uw organisatie er een zou moeten hebben, is het moeilijkste om uit te zoeken hoe u er een kunt schrijven die uniek voor u is. Het goede nieuws is dat u enkele eenvoudige stappen kunt volgen:
Wat moet u weten en doen?
1. Ken uw (potentiële) klanten
Voordat u uw waardepropositie creëert, moet u de markt en potentiële klanten onderzoeken en analyseren. Identificeer uw beoogde klanten en marktsegment om hun gewenste voordelen te begrijpen. Dit onderzoek en de analyse van de uitkomsten moeten antwoord geven op de vragen:
- Wie zijn uw klanten?
- Waar geven ze om?
- Welk probleem hebben ze dat u kunt oplossen?
- Waarom ben jij het beste bedrijf om dat probleem op te lossen?
- Welk voordeel hebben klanten als ze met u samenwerken?
2. Communiceer in klantvoordelen
Identificeer de voordelen voor uw marktsegment die uw bedrijf en producten of diensten opleveren. Het is zeer belangrijk om dit te doen, omdat de feitelijke waarde voor uw klanten niet datgene is wat uw product of dienst doet, maar wat het de potentiële klant brengt. Anders gezegd: wat het voor hen gaat betekenen als ze er gebruik van gaan maken.
3. Vergeet uw concurrenten niet
Evalueer na de analyse van de beoogde klanten en uw eigen bedrijf het concurrentielandschap van uw marktsegment. Bepaal de sterke en zwakke punten van uw belangrijkste concurrenten en onderzoek manieren waarop u uw bedrijf van hen kunt onderscheiden.
4. Wees duidelijk en beknopt
Vergeet niet dat een effectieve waardepropositie duidelijk en beknopt is. Uw doelgroep moet snel de boodschap begrijpen die u wilt overbrengen. Het mag niet langer zijn dan twee of drie zinnen.
5. Zorg voor een krachtig design
Maak uw voorstel zichtbaar en aantrekkelijk op al het marketingmateriaal (bijv. website en brochures)). Onthoud dat als u een krachtige waardepropositie hebt gemaakt, maar niemand het kan zien, het effect nul zal zijn.
Het ontwikkelen van sterke waardeproposities maakt het niet alleen gemakkelijker om contact te maken met uw potentiële klanten, maar het legt ook een basis waarop de marketing- en verkoopactiviteiten van een bedrijf kunnen worden gebouwd. Als potentiële klanten uw waardepropositie niet kennen en uw overtuiging niet voelen, zullen ze er waarschijnlijk niet in geloven. Zorg er daarom voor dat uw waardepropositie oprecht is, het is namelijk de reden waarom u zaken doet.
Het is niet eenvoudig een goede waardepropositie te ontwikkelen. No Non Sales kan u hier in ondersteunen en creëert uw krachtige waardeprositie(s) die zorgt voor meer leads en klanten en daarmee businessgroei.
Wil je weten hoe Storro hun waardepropositie heeft gebruikt bij een go-to-market strategie? Lees dan deze case study!