Het juiste LinkedIn profiel voor de salesprofessional
Als je als salesprofessional succes wilt hebben met LinkedIn, dan is een goed profiel onontbeerlijk. Maak er daarom jouw mini website van. Ontdek hier hoe.
Een goed profiel begint met een klantcentrisch LinkedIn profiel. Dit is een profiel waarbij je jouw doelgroep centraal stelt. Een goed klantcentrisch LinkedIn profiel krijg je door een aantal stappen te nemen.
Jouw eerste en tevens belangrijkste stap is dat je bepaalt wat je met LinkedIn wil bereiken.
- Wil je leads genereren?
- Jezelf beter presenteren?
- Jouw product of dienst promoten?
- Relaties opbouwen?
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
De tweede stap is dat je jouw doelgroep gaat definiëren.
- Wie is jouw doelgroep?
- Hoe wil je gezien worden door deze doelgroep?
- Welke waarde voeg jij toe voor jouw doelgroep?
Als je dit scherp hebt, ga je door met de derde stap: Het bepalen welke actie jij wil dat jouw doelgroep onderneemt richting jou.
- Wil je dat ze je gaan volgen?
- Of je een connectieverzoek sturen?
- Of je gaan bellen?
- Of jouw website gaan bezoeken?
Het is dus zeer belangrijk dat je je verdiept in jouw doelgroep. Dat je hun uitdagingen en behoeftes scherp hebt en welke waarde jij voor hen kunt toevoegen. Je zet dus niet jezelf, maar wel jouw toekomstige klant en doelgroep centraal.
Daarnaast zijn er nog een aantal andere zaken waar je rekening mee moet houden.
- Profielfoto, Naam en je Kopregel
Belangrijke onderdelen van je LinkedIn profiel zijn je profielfoto, je naam en de Kopregel. Je maakt een goede eerste indruk door een creatieve kopregel met de juiste zoekwoorden erin, een profielfoto van professionele kwaliteit en je juiste naam met de juiste URL.
- Achtergrondfoto
Altijd ervoor zorgen dat het bedrijf of merk gerelateerd is. Ik zie nog vaak de standaard LinkedIn achtergrond en dat is zonde. Laat je achtergrondfoto matchen met je bedrijfslogo of persoonlijk merk.
Tip: maak gebruik van Canva.com een gratis platform met veel LinkedIn-achtergrondsjablonen
- Uitgelicht
Je kunt hier content toevoegen zodat potentiële klanten/ bezoekers nóg meer inzicht krijgen in jouw kennis. Heb je blogs, presentaties, documenten of video’s? Voeg ze dan hiertoe! Een foto of video zegt meer dan duizend woorden.
- Info
Gebruik het onderdeel Info in je LinkedIn profiel om jezelf te verkopen. Zie het als je begeleidende brief of een Elevator Pitch. Zorg ervoor, dat de eerste 2 regels triggeren, omdat alleen de eerste 120 tekens leesbaar zijn. Om de rest te kunnen lezen moet men doorklikken en dat is een drempel. De eerste twee zinnen moeten dus zo pakkend zijn, dat men gaat doorklikken. Als laatste: Sluit altijd af met Call to Action. Dat is een zin of een button waarmee je jouw toekomstige klant overhaalt contact met je op te nemen.
Dit zijn de basisprincipes van een LinkedIn-profiel voor een salesprofessional. Een miniwebsite waarin niet jij, maar jouw toekomstige klant centraal staat.
Hierdoor creëer je meer profielbezoekers en vergroot je je kans om een relatie op te bouwen en uiteindelijk meer kunt gaan verkopen.
Nico Waiboer
LinkedIn is een belangrijk middel voor een salesprofessional. Als je interesse hebt om jezelf nog verder te verbeteren, lees dan deze case study!