Stel dat al jouw collega’s goede verkopers zouden zijn…
Kansen op orders bij zowel nieuwe als bestaande klanten, die nemen toe als we ons beseffen dat ‘verkopen’ niet iets is wat alleen maar voorbestemd is aan accountmanagers. Sterker nog, de beste klantrelaties ontstaan achteraf, nadat de deal gesloten is.
Niet-sales medewerkers kunnen prima ingezet worden voor, tijdens en na het salesproces. Is iedere collega bij jouw bedrijf een goede verkoper?
Kansen op orders bij zowel nieuwe als bestaande klanten, die nemen toe als we ons beseffen dat ‘verkopen’ niet iets is wat alleen maar voorbestemd is aan accountmanagers. Sterker nog, de beste klantrelaties ontstaan achteraf, nadat de deal gesloten is. Niet-sales medewerkers kunnen prima ingezet worden voor, tijdens en na het salesproces.Is iedere collega bij jouw bedrijf een goede verkoper?
Wie voor extra business zorgen
Het zijn consultants, adviseurs of andere professionals die zelf geen salestarget hebben. Omdat zij vaak meerdere dagen, weken of zelfs maanden bij de klant hun werkzaamheden verrichten zijn zij ideale collega’s om extra kansen te spotten. Bovendien hebben zij daar zelf ook baat bij; hoe langer zij kunnen blijven, hoe meer betaalde uren. Slimme accountmanagers gaan vaker met hen in gesprek. Daarnaast zijn er ook organisaties die überhaupt geen verkopers of accountmanagers in dienst hebben. Toch wordt er door hen business gedaan. Denk daarbij aan advocatenkantoren, projectbureaus of organisatie adviesbureaus. Maar is het voldoende om te weten wie extra business kan genereren?
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
Beloften waarmaken is uitdagend
Kunnen verkopen heeft met plezierig klantcontact te maken; het moet door klanten gewaardeerd worden. Maar wordt er ook waargemaakt wat er beloofd wordt? Bedrijven zijn bijvoorbeeld “flexibel, servicegericht, transparant, vriendelijk en altijd bereikbaar.” Check maar eens wat er op jouw eigen website staat of bij die van een klant of leverancier. Maar wat gebeurt er nu als je als klant tien minuten hebt moeten wachten en vervolgens ook nog eens een onvriendelijke stem aan de andere kant van de lijn treft? Stel dat al jouw collega’s goede verkopers zouden zijn…Dat betekent dus dat iedereen moet begrijpen wat die klantbelofte inhoudt.
Binnenkomen via een collega
Wie zelf in het verkoopvak zit herkent vast wel de volgende situatie; je hebt een prospect die je graag als klant wilt hebben, maar op een of andere manier kom je toch niet binnen. Net zoals in een relatie kan het zo zijn dat je gewoon nooit bij elkaar gaat passen. De bekende ‘klik’ die mist. Maar zijn de kansen voor de organisatie dat bekeken? Waarschijnlijk niet, want jouw collega kan net zo goed de waarde van jouw organisatie verkopen aan de zijde van de klant.
Laat bijvoorbeeld jouw directie met de directie van de klant praten over ‘ondernemerschap. Het is slechts een voorbeeld wat aangeeft dat deuren, met enige creativiteit, altijd te openen zijn. Klantrelaties verstevigen erdoor, je hoort meer en ziet meer om klanten nog beter te bedienen.
Jouw verkooppotentieel vergroten
Onze conclusie is dat je verkopen vooral met z’n allen doet en eigenlijk iedereen een goede verkoper zou moeten zijn om businessgroei te realiseren. Eens? Klik hier om daar vrijblijvend eens over door te praten.
Jouw sales team verbeteren kan door middel van een Sales Excellence Programma. Heb je hier interesse in? Lees dan hier meer over in deze case study!