Kruipen in de huid van de salesmanager
Businessgroei realiseren op een effectieve manier… Betekent dat extra sales aannemen of investeren in marketing? Deep dives helpen!
Er valt iets generieks te bespeuren wat alle salesmanagers en ondernemers zullen herkennen; ze willen businessgroei realiseren en het liefst op een zo effectief mogelijke manier. Toch heeft iedereen afzonderlijk zijn of haar unieke uitdagingen. Deze uitdagingen kennen is pas het begin om er iets aan te doen. Als je er dieper induikt ontstaan echte interessante gesprekken en vraagstellingen. Kijk maar eens naar deze twee voorbeelden:
Voorbeeld 1: “Het gaat nu goed, maar…”
Dit zijn salesmanagers die in hun handen klappen dat de economie gelukkig goed draait. Maar wat nu als dat anders wordt? Het bekende spreekwoord ‘je moet het dak repareren als de zon schijnt’ is hier van toepassing. Veel organisaties denken dat het dak gerepareerd wordt door het aannemen van een, vaak jonge, marketingmedewerk(st)er. Ondanks SEO optimalisatie, veel LinkedIn gedoe en een prachtige website bleek dit geen waterdichte oplossing te zijn. De veronderstelde businessgroei bleef uit of de resultaten kwamen onder water te staan.
Stel dat je vooraf dieper duikt in deze uitdaging. Wellicht is de conclusie dat een ervaren senior marketeer, met een groot netwerk in jouw doelmarkt, veel meer business oplevert. Het kan ook zo zijn dat er kansen genoeg zijn om ook in slechtere tijden winstgevend te zijn, door bijvoorbeeld iets te doen aan de hitrate c.q. slagingspercentage van de verkoop.
Ontdek het volwassenheidsniveau van uw verkooporganisatie en verbeter gericht de verkoopprestaties met onze Sales Maturity Scan!
Voorbeeld 2: “Mijn accountmanagers hebben salestraining nodig…”
Salesmanagers kunnen de uitdaging hebben dat zij betere verkopers nodig hebben. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om gelijk een effectieve verkooptraining aan te bieden. Je kunt ook een ‘deep dive’ maken of hebben en extra vragen stellen. “Waarom hebben zij salestraining nodig?” Dan krijg je soms het antwoord dat zij meer leads moeten kunnen creëren. “Maar zij moesten toch verkopen en is leadgeneratie geen vak apart?” Dit antwoord geeft aan dat het beter is om eerst naar het fundament te kijken. Het antwoord op de vraag “Hoe werkt jouw marketing eigenlijk en waarom leveren zij geen verkoopleads op?” kan een extra verdiepingsslag zijn. Als vooraf niet duidelijk is wie ergens voor verantwoordelijk, is het beter om niet gelijk met training te beginnen. Goed vooraf nadenken over focus en verantwoordelijkheden levert achteraf veel meer business op. Verantwoordelijkheden laten daar waar ze horen, is de meest korte omschrijving.
Sales- en marketinghulp bij uitdagingen
Kruipen in de huid van salesmanagers dat doen wij bij No Non Sales dagelijks. Het is uitdagend, mooi en afwisselend werk, omdat generieke problemen niet bestaan. Elk bedrijf heeft iets anders nodig om businessgroei te realiseren; het hangt onder andere af van de doelgroep, de branche, de producten en diensten, de competenties van mensen maar ook of je te maken hebt met directe of indirecte verkoop via partnerkanalen.
Daarom geloven we niet in het invullen van lange gestandaardiseerde vragenlijsten of business scans. Een one size fits all model, dat teveel kadert en niet de juiste kwaliteit oplevert. We geloven wel in een goed gesprek om, met onze sales- en marketingervaring, een deep dive te maken. Dan weet je ook beter wat je niet moet doen, hou je focus op de zaken die nodig zijn, worden onnodige kosten bespaart en realiseer je businessgroei.
Mogen we in jouw huid kruipen door samen te ontdekken hoe we jouw business vooruit kunnen helpen?
Wij hebben Storro geholpen om hun verkoopgesprekken effectiever te krijgen. Wil je weten hoe dit gedaan is? Lees dan nu de case study!