Een ‘Go-to-Market Strategie’…maar vlieg je de goede kant op?
Marketingcommunicatie die business genereert werkt alleen als er een goede marketingstrategie aan ten grondslag ligt… Ken je jouw strategie?
De marketingafdeling wist het zeker: deze campagne zou een enorm succes gaan worden! Toch bleven de verwachte resultaten uit, ondanks dat er uitvoerig over was nagedacht. Met tot gevolg moeilijke gesprekken met salesmanagers en directieleden. Het komt vaker voor dan je denkt. Hoe dat komt? Wij denken een aantal redenen gevonden te hebben:
Inside out denken in plaats van outside in
Soms blijken bedrijven niet de kant op te gaan die klanten verwachten. Er worden producten of diensten ontwikkeld waar achteraf van blijkt dat niemand er op zit te wachten. Het kan ook voorkomen dat er in een marketingcampagne een bepaald onderwerp, of thema, wordt aangesneden waarin klanten zich helemaal niet herkennen. Er werd gedacht dat de doelgroep het wel belangrijk zou vinden. Inside out denken was de oorzaak, beter was geweest om gewoon eerder met klanten en zelfs potentiële klanten in gesprek te gaan.
Ontdek het volwassenheidsniveau van uw verkooporganisatie en verbeter gericht de verkoopprestaties met onze Sales Maturity Scan!
Toch de verkeerde buyer persona
Moeten wij ons gaan richten op de HR-manager, of toch op de IT-manager? Dit is slechts een voorbeeld dat aangeeft dat het uitdagend is om te bepalen aan wie je wilt verkopen. Stel dat je bijvoorbeeld HR software verkoopt, welke persona kies je dan? Deze zogenaamde buyer persona zal zijn of haar eigen uitdagingen kennen. Het kan voorkomen dat er een buyer persona gekozen werd op basis van wat de meeste mensen dachten dat juist was. Dit bleek achteraf niet de juiste keuze te zijn.
Hoera een lead! En nu?
In dit geval is de campagne succesvol, want er zijn verkoopleads opgeleverd. Er is alleen onvoldoende aandacht geweest om een Go-to-Market plan met accountmanagers te delen. Welke verkoopleads moeten voorrang krijgen en hoe scoor je de meeste afspraken vanuit deze campagne? Ga je bellen, bezoeken, iets opsturen of eerst een LinkedIn contact leggen? De vraag wanneer je iets doet is ook van belang. Stel dat jouw doelgroep de hoerecais, dan kun je beter via LinkedIn contact leggen, want overdag staan de meeste mensen in hun zaak klanten te bedienen. Bellen heeft geen zin.
De moraal van dit verhaal
Marketingcommunicatie die business genereert werkt alleen als er een goede marketingstrategie aan ten grondslag ligt die je maakt met een goed Go-to-Marketplan.
Samen de goede kant op
De experts van No Non Sales zorgen, samen met jou, voor een Go to Market plan, of marktbewerkingsplan. We maken bestaande plannen nog effectiever, direct toepasbaar en zorgen ervoor dat er met scherp geschoten wordt. Met als resultaat een significant hoger rendement in het krijgen en verzilveren van gekwalificeerde leads. Hoe je sneller en meer verkoopleads genereert en voor wie we dat reeds gedaan hebben dat lees je hier.
Als je wilt dat jouw marketing communicatie business genereert, moet je een goede marketingstrategie hebben. Wil je meer weten over succesvolle marketingstrategieën? Lees dan het artikel ‘Een succesvolle sales en marketingstrategie in 5 stappen’