Een heldere kijk, een vaag beeld of bedrijfsblind geworden?
Het hebben van een actuele strategie is belangrijk net zoals het hebben van een unieke propositie. Hoe staat het daarmee? Check of een andere bril nodig is.
Ooit had je een briljant idee, daarom besloot je er je werk van te maken. Zo starten de meeste ondernemers. Maar er komt altijd een moment dat je met een andere bril naar je bedrijf moet kijken. Als je minder scherp ziet, dan moet je er wellicht hulp bij vragen. De uitdaging daarbij is dat je soms niet weet waarmee je zou moeten zitten. Dan bestaat er een kans dat je plotseling wordt ingehaald door een slimme concurrent uit onverwachte hoek. In de praktijk gaat het vaak zo:
Een heldere kijk
Als je net gestart bent zit je boordevol energie. Je bent overtuigd van de waarde van je product. Vooral omdat je voorafgaand aan het lanceren van je idee met veel mensen gesproken hebt. Iedereen was enthousiast. Je kwam tot de conclusie dat er genoeg klanten zouden moeten zijn. Dat was ook zo, want je propositie was helder en scherp. Van een succesvolle startup kwam je razendsnel in de scale-up fase. Misschien wel iets te snel…
Ontdek het volwassenheidsniveau van uw verkooporganisatie en verbeter gericht de verkoopprestaties met onze Sales Maturity Scan!
Een vaag beeld
Hoe groter je groeit, hoe meer medewerkers er nodig zijn. De IT investeringen nemen toe en processen worden ingericht om efficiënt en productief samen te werken. Of dat goed of slecht is dat weet je niet precies. Je moet daarvoor kunnen vertrouwen op de expertise van je managementleden. Maar spreken ze nog wel allemaal dezelfde taal? Ongemerkt kan het verhaal van je bedrijf troebel geworden zijn. Het is anders dan toen je gestart was en het lijkt erop dat de content op je website ook verouderd is. Zelfs je salesteam kan onscherp geworden zijn, omdat accountmanagers blijven doen wat ze altijd deden, terwijl sales steeds meer marketing geworden is en ze moeten beschikken over andere kwaliteiten.
Bedrijfsblind
Een groot bedrijf hebben dat was toch je droom? Maar de keerzijde daarvan is dat je vooral aan het managen bent. Wat er precies op de werkvloer gebeurt en of werknemers tevreden zijn dat is een blinde vlek geworden. Nog erger is de situatie waarbij je erachter komt dat je zelf te weinig oog had voor klanten. Je bent bij je oude propositie gebleven waar klanten steeds minder de waarde van inzien. Je energieniveau neemt af of je staat op en gaat terug naar de tekentafel.
Positie bepalen
Om te bepalen waar je staat en wat er zou moeten veranderen is het interessant om jezelf de volgende twee vragen te stellen:
- Stel dat je niets zou veranderen, wat gaat er dan gebeuren?
- Wat gaan je klanten missen als ze niet bij je kopen?
Als je hier geen duidelijk antwoord op hebt, dan ontbreekt er een actuele strategie of zal blijken dat je te weinig toegevoegde waarde hebt. Onze conclusie is dat de wereld om ons heen zo snel verandert dat je vaker heldere momenten moet hebben.
We praten graag eens door hoe je scherp kunt blijven zien in situaties van sterk veranderende businessmodellen.
Voor bedrijven is het handig om na te denken over jouw successen én te begrijpen hoe dat komt. Als je hier meer over wilt weten lees dan het artikel ‘Hoe een krachtige waardepropositie zorgt voor businessgroei’