12 tips om verkoopvergaderingen naar een hoger niveau te tillen
Zijn uw verkoopvergaderingen productief? Teveel verkoopvergaderingen zijn niets meer dan een reeks agendapunten om de salesmanager te helpen zijn of haar werk te doen.
Veel verkopers verlaten verkoopvergaderingen ongemotiveerd en met minder energie dan voordat ze er aan begonnen. Daarom 12 tips om uw verkoopvergaderingen naar een hoger niveau te tillen.
1. “Verkoop” de vergadering aan uw team
Net zoals u producten of diensten aan klanten verkoopt, zo zou u uw verkoopvergaderingen aan uw team moeten verkopen. Dit doe je door het creëren van een vergaderagenda die directe waarde toevoegt aan uw verkopers. Bijvoorbeeld door een training aan te bieden over toekomstige producten en diensten, of vaardigheidstrainingen op gebieden waarmee uw verkopers regelmatig op worden uitgedaagd. Als je verkopers kunt overtuigen dat het bijwonen van een vergadering hen meer oplevert, dan zullen ze ook meer geïnteresseerd zijn om te komen en actief gaan deelnemen.
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
2. Besteedt tijd aan een paar belangrijke onderwerpen
Probeer niet alle onderwerpen in één vergadering te behandelen. Als je alles probeert te behandelen, zul je niet de diepgang op de belangrijke kwesties krijgen die nodig is. Je kunt veel beter één of twee onderwerpen goed bespreken dan vijf kort.
3. Erkenning van prestaties
Verkopers houden van erkenning. Reserveer tijd in de agenda om ze een pluim te geven. Wees consistent, en maak er niet iets van dat je alleen doet als er tijd voor is. Door consistent te zijn en dit iedere vergadering te doen, zal uw verkoopteam er naar uitkijken om aanwezig te zijn. Heeft een teamlid een grote deal gesloten? Zes maanden op rij het target overtroffen? Wees daarnaast specifiek. Zeggen dat u het op prijs stelt dat iemand de tijd heeft genomen om een klant aan boord te krijgen die meer aandacht kostte dan normaal. Bovendien is het heel leerzaam voor andere teamleden die hun prestaties willen verbeteren.
4. Kondig van tevoren de agenda en de te behandelen onderwerpen aan
Zorg dat mensen voorbereid zijn en houd ze verantwoordelijk. Net zoals ze verwachten dat u voorbereid naar de vergadering komt, zo mag u ook verwachten dat zij voorbereid komen. Ook hier is een goede voorbereiding het halve werk.
5. Begin op tijd en eindig op tijd
Van verkopers wordt verwacht dat ze de tijd van hun klanten respecteren. U moet hetzelfde doen met uw verkoopteam. Verkoopvergaderingen zijn een weerspiegeling van hoe een goed verkoopgesprek moet verlopen. Niet op tijd beginnen is een signaal naar het team dat je hun tijd niet waardeert.
6. Behandel individuele punten ná de vergadering, niet tijdens de vergadering
Verspil niet de tijd van iedereen door tijdens een vergadering veel kostbare minuten te besteden aan het omgaan met één persoon.
7. Zorg voor discussie en input
Een verkoopgesprek zonder input van de klant is niet echt een verkoopgesprek. Hetzelfde geldt voor een verkoopvergadering. Geef mensen de kans om te discussiëren. Zoals eerder gezegd is een verkoopvergadering een weerspiegeling van een verkoopgesprek. Geef ruimte voor discussie en moedig het aan.
8. Maak ruimte voor ideeën, vragen en samenwerking
Een verkoopvergadering moet altijd tijd bevatten om als team van gedachten te wisselen. Verkoopvergadering gaan niet alleen over wat u wilt communiceren, ze zijn ook een manier om van elkaar te leren en voort te bouwen op elkaars praktijksituaties. Je kunt bijvoorbeeld van gedachten wisselen over:
- Een betere afstemming van verkoop en marketing
- Nieuwe positionering van producten of diensten
- Samenwerking met andere collega’s of leveranciers in uw branche
- Hoe uw concurrenten hun producten verkopen, op de markt brengen of prijzen
- Doelen voor het volgende kwartaal of jaar
Concentreer u op onderwerpen die relevant zijn voor de meeste verkopers in de vergadering, zodat ze enthousiast blijven en actief meedoen.
9. Besteedt zo min mogelijk tijd aan procedures, klachten, en andere operationele zaken
Verkopers zullen anders vergaderingen zien als niets meer dan het ontvangen van zijn updates en zien als tijdverspilling. En terecht.
10. Beperk de lengte
Op zeldzame uitzonderingen na, mag een wekelijkse of tweewekelijkse verkoopvergadering niet langer duren dan 75 minuten.
11. Maak afspraken over concrete vervolgstappen
Rond zaken af. We vragen verkopers om nauwkeurig te zijn met hoe omgaan met klanten en deals sluiten. Hetzelfde geldt voor hoe we een verkoopvergadering leiden. Zorg er daarom voor dat u na de vergadering voor het team, via een e-mail of op een andere manier, samenvat wat de volgende stappen zijn voor alles wat is besloten inclusief een actielijst met ownerships en deadlines. Des te eerder u deze informatie verspreidt, des te meer verkopers het als belangrijk zullen beschouwen.
12. Reserveer regelmatig tijd voor persoonlijke groei
Gebruik vergadering als een kans om uw team te helpen hun verkoopvaardigheden te verbeteren en hun visie te verbreden. Het gebruik maken van een gastspreker of een specifieke activiteit werkt heel positief.
Voor de meeste verkopers is een verkoopvergadering een belangrijk moment. Door het toepassen van deze 12 tips zullen ze enthousiast worden én blijven!
Het is belangrijk om jouw verkoopvergaderingen op hoog niveau te hebben. Daarnaast is het ook belangrijk om jouw medewerkers naar een hoger niveau te tillen. Ben je hier nieuwsgierig over? Lees dan nu de case study!