10 verkooptips voor ”niet-verkopers”
Voor doorgewinterde professionele verkopers zijn deze 10 tips vrijwel allemaal onderdeel van hun dagelijkse werkwijze. Voor niet-verkopers, professionals die van verkopen niet hun beroep hebben gemaakt, maar toch zoveel mogelijk opdrachten willen krijgen, kunnen deze helpen voor het genereren van meer en betere opdrachten.
1. Neem regelmatig contact op met je klanten
Met het regelmatig bellen van je klanten weet je wat er speelt en het is een effectieve manier om aan nieuwe klanten te komen. Bovendien blijkt hier je interesse uit voor je klant. De reden waarom je belt moet niet sec aanbod gedreven zijn.
Als je je klanten niet regelmatig belt, verlies je het contact, mis je essentiële informatie en maak je bovendien de drempel lager om ook eens bij de concurrent ‘’te shoppen’’.
En bellen om eens te vragen hoe het met hem of haar gaat, dus zonder een business-reden, kan ook geen kwaad.
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
2. Wed nooit op één paard
Vandaag de dag veranderen mensen snel van de ene positie naar de andere. Je contactpersoon van vandaag is niet per definitie ook die van volgend jaar. Verbreed de kring van mensen die je kent en vertrouwt. Je zal hiermee een basis voor toekomstig zakelijk succes leggen.
3. Verkoop eerst iets kleins
Hoe complexer de dienst of product, hoe meer tijd de klant nodig heeft om hierover een beslissing te nemen. Door de verkoop van iets kleins maak je de drempel lager en geef je jezelf meer de kans vertrouwen met je opdrachtgever op te bouwen. Let wel op dat je je product of dienst niet weggeeft, want dan wordt de waarde van jouw inspanning of product niet op de juiste wijze gewaardeerd. Het zou dan bijvoorbeeld gezien kunnen worden als een marketingmiddel.
En…… als iets niets kost, dan is het waarschijnlijk ook weinig waard.
4. Veranderingen zijn kansen
Veranderingen in organisaties zijn kansen. Veranderingen in het management team, problemen met producten, tegenvallende cijfers, de opkomst van een nieuwe concurrent enz. zijn allemaal voorbeelden van situaties waarin klanten hulp nodig kunnen hebben. Natuurlijk is niet elke verandering voor jou een kans, maar wees wel alert. Houdt je oren en ogen goed open.
Kijk regelmatig op Google (zie Tip 2) en je kan je brede netwerk binnen een organisatie raadplegen.
5. Beroepsdeformatie
Professionals die zich specialiseren in een bepaalde sector hebben de neiging een tunnelvisie te ontwikkelen. Stap uit je kantoor en meng je met innovatieve mensen uit andere bedrijfstakken. Je krijgt veelal een bredere kijk op zaken en daardoor ontwikkel je betere relaties met je klanten en wordt het eenvoudiger niet sec over jouw dienst of product te praten. Dat wordt meestal positief gewaardeerd.
6. Investeer in jezelf
Lees veel over wat anderen adviseren, doen en gedaan hebben in jouw vak. Het geeft je een bredere scoop op zaken. Je kunt je klanten beter van dienst zijn, hetgeen zich zal uiten in een beter imago binnen en buiten de organisatie van jouw klant. Belangrijk is dat je ook in jezelf investeert op zaken die niet direct jouw vakgebied zijn. Bijvoorbeeld basiskennis van boekhouden voor een zelfstandige, of (en dat spreekt mij natuurlijk aan) een training om je verkoopresultaat te verbeteren. Om te laten zien waar je goed in bent, zal je toch eerst klanten moeten werven.
7. Zet je werkelijke (klant)kansen op een rij
Het heeft geen zin met hagel te schieten. Schiet met scherp op een aantal voorgeselecteerde organisaties die je graag als klant wil hebben. Maak hiervoor een plan en werk gericht. Kwalificeer en kwantificeer je kansen.
8. Opvoeden
Voor jou is jouw aanbod natuurlijk duidelijk. Naarmate je dienst of product (of een combinatie daarvan) ingewikkelder wordt, wordt het voor je toekomstige klant ook moeilijker een beslissing te nemen. Een Training van bijvoorbeeld een dagdeel zal hem of haar een beter inzicht in de materie geven en daarmee wordt jouw ‘’ruimte’’ om in gesprek te gaan groter.
9. Jouw Beta-idee
Als je een nieuw product/dienstenconcept hebt, overleg dan met een klant of je dit in zijn of haar organisatie mag toepassen. Ook wanneer dit nog niet helemaal af is, is het een goede wijze om snel kennis te maken over de ervaringen hiermee van je klant. Ongeacht het antwoord zal de klant zal jouw vraag als positief ervaren. Je geeft namelijk indirect aan dat zijn of haar mening er toe doet. Dat versterkt de relatie.
10. Om de top te bereiken moet je een toeristische route afleggen
Stel je voor dat de opdracht van je klant synoniem staat aan de top van een berg, houd dan rekening met het gegeven dat die top nooit in één rechte lijn bereikt kan worden. Stap voor stap en door middel van een toeristische route zal je je (potentiële) klanten mee moeten nemen richting die top. Dit betekent dat je regelmatig achterom moet kijken of de klant jouw tempo nog kan volgen.
Veel vragen stellen, wat de klant zegt als check samenvatten om te ontdekken of je hem of haar juist begrijpt enz. Dat zijn de haarspeldbochten die je moet nemen op weg naar de top. Doe je dit goed, dan kom je zonder ongelukken boven. Pas dus jouw tempo aan die van de klant aan.
Ervaring heeft geleerd dat deze tips ook door niet-verkopers relatief eenvoudig in de praktijk kunnen worden gebracht. En leiden tot een beter verkoopresultaat.
Van niet-koper naar verkoper gaan gaat niet altijd makkelijk. Soms kan je hier hulp voor nodig hebben, zoals met een Sales Excellence Programma. Als je hier meer over wilt weten, kan je hier meer over lezen in deze case study.