Acquireren in de zomer: Waarom je deze kans niet moet laten liggen
Je hoort het vaak … “Iedereen is op vakantie. Dus het heeft geen zin om prospects te benaderen”. 9 redenen om dit juist wél te doen.
Het is een bekend fenomeen: in de maanden juli en augustus zijn prospects (potentiële klanten) moeilijker te bereiken. Toch zijn er belangrijke redenen om dit niet als excuus te gebruiken en je acquisitieactiviteiten pas in september weer op te pakken. De zomervakanties voor basis- en voortgezet onderwijs zijn erspreid tussen 8 juli en september. Dat zijn acht weken. Als iemand in die periode drie weken vakantie neemt, blijft hij of zij nog vijf weken beschikbaar om te werken. Bovendien gaat niet iedereen in deze periode op vakantie. Vooral mensen zonder kinderen of met oudere kinderen kiezen vaak voor een vakantie buiten deze periode.
Dus niet iedereen gaat in de zomer genieten van zon en zee. Hoe kun je deze periode dan het meest effectief benutten?
9 Redenen om ook in de vakantieperiode door te gaan met prospecteren
1. Effectieve communicatiemethoden
Methodes die buiten de vakantieperiode minder effectief zijn, werken nu juist wel. Mensen die normaliter geen tijd nemen om e-mails van aanbieders te lezen, doen dat nu wel omdat ze relaxter zijn. Een goed geplande en opgevolgde e-mailcampagne kan dan zeer effectief zijn.
2. Speciale acties
Gebruik de vakantieperiode om een extra actie voor jouw product of dienst te initiëren. Zet dit in een actieplan en gebruik het als basis voor prospectering. Dit zal eenvoudiger leiden tot meer afspraken.
3. Meer rust
De kans dat collega’s van jouw contactpersonen op vakantie zijn, is groter dan buiten de vakantieperiode. Dit betekent vaak dat het rustiger op het werk is, waardoor zij eerder tijd hebben om met jou te praten over referrals. Dit zijn prospects waarmee jouw contactpersoon je in contact wil brengen, een geweldige manier om nieuwe klanten te werven.
4. Afwezigheid gatekeepers
Probeer te achterhalen wanneer de secretaresse op vakantie is. Deze gatekeepers zijn vaak lastig te passeren. Nu zij op vakantie is, is de kans dat je haar manager te spreken krijgt veel groter. Telefonisch contact is de meest effectieve manier om snel nieuwe klanten te benaderen.
5. Toegankelijke beslissers
Beslissers zijn door de verlaagde werkdruk toegankelijker en meer ontspannen tijdens gesprekken. Dit geeft jou als verkoper de kans om een kwalitatief beter gesprek te voeren en het besluitvormingsproces in jouw voordeel te laten vallen.
6. Jouw initiatief wordt gewaardeerd
Drukke managers waarderen het als je ook in de vakantieperiode initiatief toont. Dit spreekt actieve klanten aan en laat zien dat je altijd bereid bent om te werken aan hun behoeften.
7. Minder concurrentie
Omdat de meeste van jouw concurrenten de vakantieperiode als excuus gebruiken om niet te prospecteren, val jij meer op. Jouw inzet wordt in de meeste gevallen positief ervaren en vergroot je kansen op succes.
8. Verlichting eigen werkdruk
Ook veel van jouw collega’s zijn op vakantie. Hierdoor ontvang jij minder e-mails en zijn er minder vergaderingen, wat betekent dat je meer tijd hebt om te prospecteren.
9. Vooruit werken
Gebruik de dagen voor en na de vakantie om vooruit te werken. Deze voorbereiding helpt je om succesvol te zijn tijdens de zomer of in het volgende kwartaal. Je kunt bijvoorbeeld je prospectlijsten segmenteren, je agenda plannen of je CRM opschonen. Maak gebruik van deze tijd om je prestaties te evalueren, doelen bij te stellen en je verkoopstrategieën aan te passen.
Geniet én benut de zomer
Dus geniet van de zon en zee als je zelf op vakantie bent. Je hebt het vast en zeker verdiend. Maar laat het enorme potentieel in de vakantieperiode niet onbenut.
No Non Sales wenst je een fijne vakantie en veel nieuwe klanten!