Barak Obama en marketing: een succesvolle combinatie
Barack Obama was niet alleen een historische president, maar ook een meesterlijke marketeer. Barak Obama en marketing: een succesvolle combinatie.
Barak Obama was de eerste Afro-Amerikaanse president van de Verenigde Staten, die twee termijnen diende. Van 2009 tot 2017. Hij wordt algemeen beschouwd als een van de meest charismatische en invloedrijke leiders van de 21e eeuw. Maar hoe heeft hij dat bereikt? Een belangrijk onderdeel van zijn succes was zijn uitstekende gevoel voor marketing. Hij wist hoe hij zijn boodschap van verandering en hoop moest overbrengen aan miljoenen mensen, hoe hij zijn aanhangers moest betrekken en mobiliseren, en hoe hij zijn persoonlijkheid en charisma moest inzetten om zijn doelgroep te bereiken en te overtuigen. De marketingstrategie van Obama was gebaseerd op vier belangrijke elementen:
1. Heldere boodschap
Obama had een duidelijke en consistente boodschap van verandering en hoop, die aansloot bij de behoeften en wensen van de Amerikaanse bevolking. Hij combineerde een eenvoudige, rationele boodschap (verandering) met een emotionele en motiverende oproep tot actie: “Yes we can”. Hij bouwde rond deze slogan een krachtig merk op en rond zijn thema’s van hoop en verandering. Hij zette een professionele en consistente campagne op die emotie combineerde met feiten en data. Vele kiezers konden zijn heldere boodschap omzetten naar hun eigen situatie. Obama maakte iets wat in de basis ingewikkeld is, helder en toepasbaar.
2. Slimme doelgroepkeuze
Obama richtte zich niet alleen op de traditionele kiezers, maar ook op de jonge, eerste en niet-stemmers. Hij creëerde een coalitie die mensen van verschillende leeftijden, rassen, geslachten, klassen en achtergronden samenbracht. Hij stimuleerde het vroege stemmen om een voorsprong te nemen in de peilingen en om te voorkomen dat zijn aanhangers ontmoedigd zouden worden door lange rijen bij de stembureaus op de verkiezingsdag.
3. Juiste communicatiemiddelen
Obama wist hoe hij zijn persoonlijke verhaal, zijn visie en zijn boodschap moest communiceren met een breed en divers publiek. Hij maakte creatief en innovatief gebruik van video’s om zijn persoonlijkheid, visie en leiderschap te tonen, en om zijn publiek te inspireren en te overtuigen. Hij gebruikte sociale media, e-mailmarketing, sms-campagnes, online donaties en crowdsourcing om zijn fans te informeren, te betrekken en te mobiliseren. Hij maakte van zijn supporters zijn ambassadeurs, die zijn boodschap verspreidden via mond-tot-mondreclame, online reviews, blogs, video’s en evenementen.
4. Humor
Obama gebruikte zijn uitstekende gevoel voor humor om zichzelf te relativeren, zijn tegenstanders uit te dagen en om complexe onderwerpen te vereenvoudigen of om controversiële kwesties aan te kaarten.
Het resultaat
Obama’s marketingstrategie leverde hem niet alleen twee overwinningen op, maar ook een enorme populariteit in binnen- en buitenland. Hij verbeterde het imago van Amerika in de wereld, vooral in Europa, waar hij veel bewondering kreeg. Hij veranderde ook het politieke landschap in Amerika, door belangrijke hervormingen door te voeren op het gebied van gezondheidszorg, economie, milieu en sociale kwesties.
“If you’re walking down the right path and you’re willing to keep walking, eventually you’ll make progress”
Barak Obama is een voorbeeld van hoe marketing een krachtig instrument kan zijn om mensen te inspireren, te overtuigen en te verenigen. Hij liet zien hoe je een authentiek, relevant en onderscheidend merk kunt creëren dat mensen aanspreekt en motiveert. Hij toonde aan hoe je innovatief, creatief en effectief kunt zijn in het gebruik van verschillende media om je boodschap over te brengen. Hij bewees hoe je een inclusieve, diverse en loyale gemeenschap kunt opbouwen die bereid is om actie te ondernemen.