Beeldbellen voor (sales)medewerkers, de do’s and don’ts
Door de Corona pandemie zijn (verkoop)medewerkers gedwongen hun werkzaamheden veel vaker en meer digitaal en op afstand uit te voeren. Beeldbellen neemt een toevlucht en is een effectief communicatiemiddel. Mits je hier op een professionele wijze gebruik van maakt.
Televisiepresentatoren weten hoe ze contact moeten maken met het publiek. Meestal komt dit heel natuurlijk over. Ben jij een goede presentator en maak jij gebruik van de juiste hulpmiddelen voor beeldbellen? Hieronder een aantal tips.
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
1.Bekende producten voor professioneel videobellen zijn Zoom en Microsoft Teams. Ze werken prima voor professioneel gebruik. Met de meesten kan je ook documenten presenteren en jouw klant stap voor stap meenemen in wat je te bespreken hebt of wilt voorstellen. Maak hier niet té snel en teveel gebruik van, want persoonlijk contact en interactie blijft het belangrijkste.
2. Bespaar niet op een camera en schaf een separate HD camera aan voor een goed beeld.
3. Naast een goed beeld is ook goede audio belangrijk. Je wilt immers de klant goed verstaan en hij/zij jou. Een headset is daarom een prima middel.
4. De bandbreedte van jouw internet is belangrijk voor de kwaliteit en stabiliteit van de verbinding. Als dit niet op orde is, leidt dit enorm af door wegvallende of haperende beelden.
5. Maak bij voorkeur gebruik van bedraad internet in plaats van Wifi.
6. Voldoende licht zorgt ervoor dat jij goed zichtbaar bent, hetgeen de interactie tussen jou en jouw klante(n) ten goede komt.
7. Als je goed zichtbaar bent, is het wel zaak dat je er verzorgd uitziet. Iedereen begrijpt dat je niet in kostuum thuis werkt, maar een t-shirtje en een onverzorgd uiterlijk gaat je niet helpen.
8. Let op de stand van de camera zodat je gezicht door anderen op de juiste wijze uitkomt. Je wilt bijvoorbeeld voorkomen dat je gesprekspartner een goed zicht op je neusgaten heeft!
9. Zorg ervoor dat de achtergrond er netjes uitziet en niet afleidt van het gesprek. Op zolder werken met een wasrekje achter je in beeld maakt niet die professionele indruk die nodig is.
10. Bereid de deelnemer(s) goed voor op het beeldgesprek door vooraf uit te leggen wat hem/haar te wachten staat. Denk hierbij aan de link die je gaat sturen, de lengte van het gesprek, de onderwerpen en het eventuele gebruik van documentatie.
11. Neem in het gesprek een betrokken en actieve houding aan. Maak ‘oogcontact’ met de deelnemer(s) door zo vaak mogelijk rechtstreeks in de camera te kijken. Dit zal, zeker in het begin, lastig zijn omdat je je hiermee op iets anders moet richten dan waar je jouw klant ziet. Om dit gemakkelijker te maken, stel je je scherm zo in dat het beeld met jouw klanten zo dicht mogelijk bij de camera bevindt. Op deze manier kan je oogcontact met hen maken en tegelijkertijd hun reactie zien.
12. Omdat er geen tot weinig omgevingsafleiding is, is de interactie tussen jou en de andere(n) intens. Let daarom op je verbale non-verbale communicatie door af en toe te lachen en communiceer met vriendelijke toon en articuleer goed.
13. Als je geen nog ervaring hebt met videobellen, oefen voordat je dit met klanten gaat doen eerst met een bekende. Zorg dat alles in orde is. Dan weet je zeker dat je goed voor de dag komt bij je klanten.
14. Heb je vragen of heb jij extra tips: neem gerust contact met ons op!
Wil je weten hoe The Learning Network hun verkoopresultaat verder heeft kunnen verbeteren? Lees dan deze case study!