De businesswaarde van sterke klantrelaties en hoe je dat bereikt
“Ja we hebben een sterke klantrelatie.” Toch dacht de klant er anders over… Als er geen sprake is van een win-win, dan heeft geen enkele relatie zin. 7 tips die je helpen met het bereiken van langdurige sterke klantrelaties.
Er beiden iets aan hebben: het bereiken van een win-win. Dat geldt voor het succes van elke relatie, anders worden ze weer snel verbroken. Vanzelfsprekend zijn sterke klantrelaties niet, hoewel dat soms wel gedacht wordt. Je moet er hard voor werken. En wat levert een sterke klantrelatie jou en je klanten eigenlijk op? Doe je er alles aan om klanten langdurig aan je te binden? Maar eerst naar het begin: de win-win:
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
Wat zijn de voordelen van een sterke klantrelatie voor jou?
Meer sales: met een sterke klantrelatie blijven klanten producten of diensten bij je afnemen.
Nieuwe klanten: als de klantenrelatie sterk is word je ook aanbevolen bij anderen.
Persoonlijk geluk: niets is fijner dan samenwerken met klanten die tevreden zijn.
Wat levert het jouw klanten op?
Met een sterke klantrelatie voelen klanten zich gehoord, begrepen en gewaardeerd.
Rust: er zijn geen redenen om te switchen. (Dat kost vooral tijd en ergernis)
Een langetermijnrelatie: veel vertrouwen in elkaar levert zelfs vriendschappen op.
Hoe creëer je sterke klantrelaties?
Deze 7 tips helpen je met het bereiken van langdurige sterke klantrelaties. Doe er je voordeel mee en check of ze allemaal vanzelfsprekend voor je zijn:
Tip 1: zorg voor persoonlijk contact
Klanten willen zich over het algemeen genomen mens voelen en geen nummer. Persoonlijk contact begint daarom met het hebben van oprechte belangstelling. Echt geïnteresseerd zijn. Er hoeft niet altijd een zakelijk doel te zijn. Zeker klanten die de relatie belangrijk vinden zullen dit waarderen. Een klant feliciteren met een verjaardag of jubileum, meer doen dan je beloofd hebt en klanten op een originele manier verrassen helpen allemaal om het persoonlijke contact te versterken.
Let op! Behandel niet elke klant zoals je zelf behandeld wilt worden. Meer hierover kun je teruglezen in deze blog.
Tip 2: wees betrouwbaar en strikt in het nakomen van afspraken
Relaties worden vaak verbroken als je niet op elkaar kunt bouwen. Het vertrouwen is dan weg.
Dat geldt in privésituaties, maar zeker ook in zakelijke relaties. Laat klanten daarom weten en merken dat ze altijd op je kunnen rekenen. Als ze hulp nodig hebben ben je er voor hen. Natuurlijk geldt: ‘afspraak is afspraak’. Altijd, geen uitzonderingen.
Tip 3: biedt oplossingen van waarde
Het versterken van de relaties gebeurt door waarde te bieden. Alles wat je doet moet een zinnige tijdsbesteding of invulling zijn voor de klant. Geef daarom inzicht en advies en help klanten bij het verbeteren van hun zakelijke doelen en processen. Waarde wordt pas bereikt als je specifieke behoeften en verwachtingen van klanten hoort en begrijpt. Dat lukt het best als je goede vragen stelt en actief luistert. Hoe je dat doet lees je hier.
Tip 4: noteer en gebruik de informatie die je hebt verkregen
Een klant wil zich begrepen voelen. Gebruik daarom tussentijds de informatie die je hebt verkregen tijdens het luisteren. Vat ook samen, dan blijft het gesprek overzichtelijk voor beide partijen. Door notities te maken kun je op elk moment op een persoonlijke manier reageren en je aanpak aanpassen aan de specifieke behoeften van je klant. Alleen dan zal hij of zij zich echt begrepen voelen. Hoe je nog beter de regie houdt in het salesproces? Dat lees je terug in deze blog met daarin 9 bruikbare tips.
Tip 5: gebruik een CRM systeem
De eerste tip ging over persoonlijk contact. Maar als je meerdere klanten hebt dan wordt het uitdagend om een 360⁰ klantbeeld van iedere klant te hebben. Je hebt dan CRM-software als hulpmiddel nodig bij het opbouwen, managen en behouden van klantrelaties. Zodat je toch elke klant persoonlijk kunt benaderen. Het voorkomt dat je afspraken of een verjaardag vergeet en altijd inzicht hebt in wat er is afgesproken. De sterkste klantrelaties, die voor jou het meeste waardevol zijn, kun je daarmee ook extra aandacht geven.
Tip 6: nodig klanten uit voor evenementen
Sterke klantrelaties bouw je ook op buiten de zakelijke omgeving. Tijdens een externe klantendag, zoals een golfevenement of andere speciale bijeenkomst, leer je jouw klanten op een andere manier kennen. Dat komt omdat je langduriger met elkaar actief bent is er vaak ruimte ontstaat om diepere of andersoortige gesprekken te voeren. Een online meeting organiseren voor topklanten kan natuurlijk ook, maar het is een minder goed middel om elkaar echt één op één te leren kennen. Iedereen luistert immers gelijktijdig mee.
Tip 7: manage je collega’s, bewaak de interne klant
In veel gevallen ben je het niet zelf die de dienst uitvoert of het product maakt. In deze situaties ben je dus afhankelijk van anderen. Bewaak daarom je interne klant: de collega die een belangrijke rol speelt om een sterke klantrelatie mogelijk te maken. De door jou beloofde verwachtingen moeten immers waargemaakt worden. Zo niet dan gaat dit ten koste van jouw relatie. Bewaak en manage dit interne contact. Leg collega’s van tijd tot tijd uit welke belangen er spelen. Niet alleen voor jou persoonlijk maar voor het hele bedrijf. Geef waardering als ze op de juiste wijze hun job uitoefenen. Sterke klantrelaties bouw je samen!
Tot slot
Het hebben van een effectieve sales- en marketingafdeling is een voorwaarde om sterke klantrelaties te bouwen. Wil je daar over doorpraten? Neem dan contact met ons op.
Wil je weten hoe wij Storro hebben geholpen om hun klantrelaties te verbeteren? Lees dan nu de case study!