De impact van AI op Sales
Is AI voor jou als verkoper een bedreiging of juist van waarde? Leg je het naast je neer of ga je het gebruiken? Drie redenen om AI te omarmen.
Stel dat je al meer dan tien jaar werkzaam bent in sales. Als accountmanager of salesmanager. Dan heb je allerlei soorten klanten, producten en markten gezien. Daarnaast heb je veel veranderingen meegemaakt in de manier waarop er verkocht moet worden. Maar niets zal zo’n grote impact hebben op jou als verkoper als kunstmatige intelligentie (AI). Lees vooral door, want als je mee verandert dan heeft dat vooral positieve gevolgen.
Ervaar jij ook een gevoel van onrust?
Volgens een recente artikel van Gartner, is AI al aanwezig in veel aspecten van de verkoopfunctie. Denk daarbij aan chatbots, slimme algoritmen en het genereren van de juiste prijzen. Maar naarmate AI innovatiever wordt, vooral met generatieve AI, creëert het bij velen in de verkoopsector een gevoel van onrust. Gaat AI op korte termijn mijn baan overnemen? Ben ik nog wel nodig in de toekomst of praten mijn klanten alleen nog maar met een robot? Kan ik wel concurreren met een machine die slimmer, sneller en goedkoper is dan ik?
De realiteit is dat AI al overal om ons heen is, vaak zonder dat we het als zodanig herkennen. Kunstmatige intelligentie helpt ons om betere beslissingen te nemen, sneller te werken en meer te leren. Het verandert echter ook de manier waarop we verkopen.
In deze blog wil ik mijn ervaringen en inzichten delen over de impact van AI op verkoop. Ik wil je laten zien hoe AI het vak van verkoper van veel van mijn klanten heeft veranderd en hoe jij je kunt aanpassen aan deze nieuwe realiteit.
Dit is waarom AI jouw salesprestaties verbetert
Ik geef toe dat ik in het begin sceptisch was over AI. Ik dacht dat het een bedreiging was voor mijn werkzaamheden en mijn vaardigheden. Ook ik was bang dat ik vervangen zou worden door een robot die beter kon verkopen dan ik. Bovendien deelden veel van mijn klanten die mening.
Maar naarmate ik meer leerde over AI en het begon te gebruiken in mijn dagelijkse werk, realiseerde ik me dat het eigenlijk een geweldige kans was om de kwaliteit van mijn werk te verbeteren. Datzelfde zag ik ook terug bij anderen die AI omarmden. Dit zijn drie redenen waarom AI mij en anderen heeft geholpen om een betere en effectievere verkoper te worden:
Reden 1: AI bespaart tijd
Door routinematige taken te automatiseren, zoals het plannen van afspraken, het opvolgen van leads en het genereren van offertes, geeft AI je meer tijd om je te concentreren op wat echt belangrijk is: relaties opbouwen, strategisch plannen en deals sluiten. Er is echter nog iets waardoor je tijd bespaart. Je verkoopgesprekken kunnen namelijk veel effectiever zijn als je voorafgaand aan het persoonlijke gesprek aan een chatbot (zoals ChatGPT) vraagt om je te helpen met het voorbereiden van de juiste vragen. Een voorbeeld: ‘Vanmiddag heb ik een eerste gesprek met een IT-manager van een zorginstelling. Kun je ter voorbereiding vijf introductievragen voor mij bedenken om het gesprek te leiden?’ De antwoorden die je krijgt zijn verbluffend!
Reden 2: AI geeft betere inzichten
Door enorme hoeveelheden data te analyseren en dieper in het klantgedrag te duiken, geeft AI waardevolle informatie over de behoeften, voorkeuren en verwachtingen van klanten. Deze inzichten en de voorspelde trends die AI genereert, helpen om beter te anticiperen op de klantvraag, gepersonaliseerde oplossingen aan te bieden en effectiever te onderhandelen. Stel bijvoorbeeld eens de vraag wat de actuele uitdagingen zijn van afdelingsmanagers (IT, HR, Finance). Vaak kom je tot nieuwe inzichten omdat er klantbehoeften kunnen zijn die je met je menselijke brein niet had opgemerkt.
Reden 3: AI deelt kennis
Door feedback te geven, suggesties te doen en best practices te delen, helpt AI mij om mijn verkoopvaardigheden continu te verbeteren en nieuwe dingen te leren. AI zorgt er ook voor dat ik op de hoogte blijf van de nieuwste ontwikkelingen in ons mooie verkoopvak, zoals VR, AR en generatieve AI². Het is daarom mijn overtuiging dat elke account- of salesmanager bereid moet zijn om te blijven leren om daardoor een goede gesprekspartner te zijn. Experimenteer daarom met de kennis die je aangereikt krijgt van Bing, ChatGPT.
Kortom, AI helpt je om meer te doen, meer te weten en meer te groeien als verkoper.
Coen Kijk in de Vegt
NB: In mijn volgende blog zal ik zeven tips geven hoe sales- en accountmanagers impact kunnen maken met AI.