Als ondernemer wil je gezien worden, opvallen en top of mind zijn bij je klanten. In de digital first-economie betekent dat dat je online zichtbaar moet zijn met relevante content die kwalitatief beter is dan die van je concurrenten.
Een initiatief dat daarbij enorm kan helpen, maar nogal eens over het hoofd wordt gezien, is ghostwriting.
Met een constante stroom aan relevante, oprecht waardevolle content kun je je digitale winkeltje in topconditie houden. Je moet daarvoor informatieve content van hoge kwaliteit op je website plaatsen – niet ouderwets spammen met zoektermen, maar oprecht informatieve content – en naar buiten treden met doordachte boodschappen waarmee je je doelgroep Bij het woord ghostwriter denk je misschien niet direct aan sales en marketing. Ghostwriters, dat zijn immers auteurs die boeken namens beroemdheden of biografieën van publieke figuren schrijven. Ghostwriting kan echter ook op veel kleinere schaal. Het is een zeer effectief middel om als ondernemer je online zichtbaarheid een belangrijke boost te geven.
Autoriteit begint met content
Dat tegenwoordig het overgrote deel van de klantreizen – B2C én B2B – niet alleen online begint, maar zich ook hoofdzakelijk online afspeelt, hoef je de gemiddelde ondernemer niet meer uit te leggen. Toch zijn er maar weinig ondernemers die optimaal inspelen op die kennis. Ze zijn online slecht zichtbaar, zijn niet goed vindbaar voor hun klanten en bouwen geen autoriteit op.
Vergelijk het met een winkelier die een nieuwe winkel opent: je wilt dan een mooi plekje in de winkelstraat bemachtigen. Vervolgens zorg je ervoor dat je winkel er tiptop uitziet, dat de etalages gevuld zijn en dat je klanten verleidt om eens binnen te komen. Eenmaal binnen ga je het gesprek aan en ga je voor de deal.
Zichtbaar, vindbaar en relevant zijn
Online moet je dit spelletje ook spelen, maar dat doen veel ondernemers niet. Ze hebben weinig aandacht voor de uitstraling van hun winkeltje, verleiden klanten niet om eens binnen te komen en krijgen zo niet eens de kans om voor de deal te gaan.
Mocht je door het woord ‘winkeltje’ denken dat het dan uitsluitend op webshops gaat: fout. Ieder bedrijf heeft een online aanwezigheid – zoals een vermelding op Google Maps, een bedrijfswebsite, profielen op relevante platforms en social media, enzovoorts. Die online aanwezigheid is je winkeltje. Maar dat winkeltje moet wel zichtbaar en vindbaar zijn.
Dat doe je door via je online kanalen jouw doelgroep aan te spreken met interessante, relevante content. Zo krijg je de aandacht, bouw je autoriteit op en wek je de interesse van zoekmachines. Dan hebben we het niet alleen over Google, maar ook de nieuwe generatie applicaties op basis van AI, die mensen steeds meer gebruiken om informatie te verzamelen: ChatGPT, Perplexity en vergelijkbare tools.
Dat digitale winkeltje in topconditie brengen en houden, vinden ondernemers echter vaak maar wat lastig. Niet in de laatste plaats omdat ze er geen tijd voor hebben of willen maken. Daarnaast omdat ze niet goed zijn in contentcreatie en ook geen content marketeer in hun team hebben. En een contentmarketeer in dienst nemen? Dat vergt een behoorlijke investering. En dus gebeurt er vaak niets, blijft dat winkeltje in abominabele toestand en worden er nauwelijks nieuwe klanten verleid om eens binnen te komen. Met als resultaat: weinig nieuwe leads en veel moeite moeten doen voor acquisitie.
Uitbesteden? ‘Maar mijn bedrijf is heel bijzonder’
Door als ondernemer samen te werken met een ghostwriter, kun je dit probleem in één klap oplossen. Een ghostwriter kruipt in jouw huid en gaat namens jou aan de slag met de vindbaarheid, zichtbaarheid en digitale autoriteit van je bedrijf. Je krijgt waardevolle, effectieve content op je website, bent zichtbaar op relevante platforms – zoals bijvoorbeeld LinkedIn – en bouwt na verloop van tijd de perceptie van expertise in je sector op. Exact wat je nodig hebt om de etalage van je digitale winkeltje er tiptop uit te laten zien.
De grootste belemmering die we in de praktijk vaak horen als het om ghostwriting gaat? ‘Ja, maar mijn bedrijf is heel bijzonder, dat snapt een ghostwriter nooit.’ Het leuke is: bijna elk bedrijf is heel bijzonder. Bijzonder zijn is op zichzelf dus helemaal niet zo bijzonder. Hoe speciaal of bijzonder je bedrijf ook is, elk bedrijf heeft een doelgroep die bereikt moet worden. Dat vak beheerst een goede ghostwriter als geen ander.
Jij weet alles over je branche, je klanten en je producten. Een ghostwriter weet alles over doelgroepbereik, autoriteit opbouwen en steengoede contentcreatie. Samen kun je een gouden duo vormen. En wil je een geheimpje weten? De tekst die je zojuist hebt gelezen, is helemaal niet geschreven door Coen, de man achter No Non Sales – maar door een ghostwriter. Ondanks dat No Non Sales echt een heel bijzonder bedrijf is…!