Goede of geweldige verkopers? Kenmerken van topverkopers…
Heb jij een team van topverkopers of ben je zelf een topverkoper? Check het maar eens!
Goede en geweldige verkopers kennen allebei hun producten. Beiden verkopers begrijpen hun klanten en behalen hun targets. Het verschil tussen goede en geweldige verkopers is echter HOE ze hun werk doen. Klanten zijn meer tevreden en ze halen daardoor meer omzet binnen. Heb jij een team van topverkopers of ben je zelf een topverkoper? Check het maar eens:
Geweldige verkopers of topverkopers die…
…luisteren en spotten kansen
Goede verkopers praten. Ze hebben kennis van hun producten en diensten en kunnen hun klanten hiervan overtuigen. Het zijn verkopers die doen wat ze moeten doen. Topverkopers die onderzoeken en beoordelen, op zoek naar een beter begrip van het standpunt van de klant; ze stellen namelijk meer vragen. Op die manier creëren ze oplossingen die het beste aansluiten bij de behoeften van die klant. Deze verkopers zorgen vaak ook voor de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten die passen bij actuele klantvragen.
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
…creëren latente vragen
Goede verkopers reageren op een vraag. Ze springen snel in op verzoeken van klanten en bieden oplossingen aan om aan de behoeften van hun klanten te voldoen. Topverkopers creëren juist vraag. Ze zijn bedreven in het identificeren van latente problemen, problemen die de klant (nog) niet ziet, en zetten deze om in kansen. Met als resultaat vaak extra omzet.
…prefereert denken boven doen
Goede verkopers komen snel in actie en reageren snel. Maar dan kun je ook kansen missen of verkeerde beslissingen nemen. De topverkoper denkt eerst na en neemt de tijd, doet moeite, om feiten te verzamelen als basis van het denken. Hij/zij raadt niet of en wanneer feiten beschikbaar zijn. Eerst zeker weten, want met feiten kan een onwrikbare mening onderbouwd worden.
…zijn experts binnen de branche
Goede verkopers begrijpen de business van hun klanten, welke producten/diensten zij verkopen en wie ze zijn. Topverkopers kennen niet alleen de business van hun klanten, maar zijn ook bekend met de bedrijfsprocessen van hun klanten, andere spelers in de sector, concurrenten, overheidsvoorschriften, trends en bedrijfsmodellen. Topverkopers zijn experts in de hele zakelijke omgeving van hun klanten, waardoor ze een optimale gesprekspartner zijn.
…maken hun klanten beter bewust van de noodzaak
Goede verkopers verkopen een idee, zonder lang stil te staan bij de huidige situatie. Topverkopers verkopen een visie door middel van een bewustwordings-analyse; ze spelen in op de ratio. Door over te brengen hoe de huidige situatie is versus hoe het zou kunnen zijn, stimuleren zij de vraag. De klant krijgt het idee dat er iets gemist wordt als er niet tot aankoop wordt overgegaan.
…ontwikkelen strategie samen met klanten
Goede verkopers bouwen zelf strategieën en plannen; ze denken te weten wat klanten nodig hebben. Topverkopers bouwen hun verkoopstrategieën en plannen samen met hun klanten. Het vertrouwen en de bijbehorende klantbinding wordt daardoor groter.
…hebben een beter zelfbeeld
Goede verkopers zien zichzelf als geweldige verkopers die belangrijk zijn voor de organisatie; ze worden vertrouwd op basis van hun geleverde producten of diensten. Topverkopers zien zichzelf als adviseurs om klanten vooruit te helpen; ze worden vertrouwd op basis van hun klant- en branchekennis.
…zijn van onschatbare waarde voor de klant en de organisatie
Een goede verkoper zal zijn target halen en vooral waardevol zijn voor zijn organisatie. Een topverkoper zal ook zijn target halen, maar op lange termijn altijd goede verkopers overtreffen. Topverkopers zijn namelijk zowel van onschatbare waarde voor hun werkgever als hun klanten. Dat is het echte verschil tussen goede en topverkopers.
Ben jij, of jouw salesteam, van onschatbare waarde voor je klanten?
Als het je droom is om een topverkoper te worden kan je niet genoeg sales tips krijgen. Als je jouw droom als topverkoper wilt waarmaken, lees dan het artikel ‘Top 10 Sales Tips’