Hoe krijg ik de baas te spreken?
Je wilt de manager van een afdeling spreken. Maar je stuit op een secretaresse die dit afhoudt. Hieronder een aantal tips die, ondanks het afhouden van de secretaresse, de kans vergroten dat je haar manager te spreken krijgt.
Allereerst is het belangrijk dat je internet gebruikt voordat je gaat bellen een om aantal zaken aan de weet te komen.
Dit helpt bij het maken van een afspraak. Bedrijfsinformatie kan je ‘’googelen’’. Vaak vindt je hier belangrijke zaken omtrent betreffende organisatie. Ook de naam intypen van de persoon die je wilt spreken intypen geeft vaak verrassende en goed te gebruiken informatie, zoals persberichten, krantenartikelen, interviews e.d.
LinkedIn is ook handig en kan je op de volgende wijze gebruiken
- Zoek naar een gemeenschappelijk contact op LinkedIn
- Contacteer het gemeenschappelijk contact telefonisch
- Check je raakpunten met de persoon die je wilt spreken, jouw prospect
- Licht je contact in dat je hem via LinkedIn om een connectie/introductie op LinkedIn wil vragen bij jouw prospect
- Vraag via je gemeenschappelijk contact een introductie bij jouw prospect op LinkedIn te introduceren.
- Na aanvaarding van de link contacteer je jouw prospect telefonisch voor een afspraak
- Vergeet niet jouw gemeenschappelijk contact een bedankje te sturen
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
Dit werkt vaak goed, maar gaat er wel vanuit dat de secretaresse van je prospect niet (teveel) tegenwerkt om hem of haar te spreken te krijgen. Mocht dit wel het geval zijn dan kan je onderstaande tips proberen.
- Bereidt je goed voor op je telefoongesprek.
- Win de secretaresse voor je. Wees aardig en correct, let op de intonatie van je stem en zorg ervoor dat zij jouw ambassadeur wordt naar je prospect!
- Kortom; respecteer haar rol en opdracht. Het is immers haar werk haar manager te ‘’beschermen’’
- Wees open en duidelijk in wat je wilt.
- Onthoud de naam van betreffende secretaresse voor de volgende keer dat je haar gaat spreken, dat komt sympathiek over.
- Verkoop niet je product of dienst aan de secretaresse. Het gaat om de afspraak.
- Vraag haar om hulp hoe je je doel kan bereiken. Je zal verbaasd staan hoe bereidwillig er wordt geantwoord.
- Houd het kort en krachtig.
Mocht dit niet lukken, dan zijn er nog een aantal mogelijkheden om door te breken, maar eerlijk gezegd wat minder ‘’elegant’’ zijn.
- Refereer aan een eerder contact met de persoon in kwestie, gatekeepers zijn vaak geneigd bij reeds bestaand contact ( in welke vorm dan ook, digitaal contact liever niet direct benoemen want dan zeggen ze vaak ‘mailt u hem/haar nog maar eens’) je eerder door te verbinden.
- Als de secretaresse vraagt waar het over gaat, wat in veel gevallen voor hen een beoordeling is op basis of zij je wel of niet doorverbindt, kun je antwoorden “dat bespreek ik graag met de persoon in kwestie”. Het is wat arrogant, maar als het bij je past kan je het gebruiken.
Mocht dit niet lukken, dan zijn er nog een aantal mogelijkheden die je kan proberen, maar eerlijk gezegd wat minder ‘’elegant’’ zijn.
- Refereer aan een eerder contact met de persoon in kwestie, gatekeepers zijn vaak geneigd bij reeds bestaand contact ( in welke vorm dan ook, digitaal contact liever niet direct benoemen want dan zeggen ze vaak ‘mailt u hem/haar nog maar eens’) je eerder door te verbinden.
- Als de secretaresse vraagt waar het over gaat, wat in veel gevallen voor hen een beoordeling is op basis waarvan zij je wel of niet doorverbinden, kun je antwoorden “dat bespreek ik graag met de persoon in kwestie”
Jezelf ontwikkelen is een manier om je baas te kunnen spreken. Dit kan door middel van een Sales Excellence Programma. Wil je hier meer over weten? Lees dan deze case study!