Hoe negatief denken je helpt de concurrent buiten de deur te houden.
Je krijgt het bericht dat men een gesprek heeft gehad met de concurrent. Dat had je niet verwacht. Hoe had je dit kunnen voorkomen? Door negatief te denken.
Denken in mogelijkheden. Positief zijn. Om kunnen gaan met tegenslagen. Allemaal eigenschappen die je helpen een goede verkoper te zijn. Daar hoort negativiteit niet bij. Toch kan gericht écht negatief denken jou helpen succesvoller te zijn. Negatief denken kan je helpen de concurrent buiten de deur te houden .
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
Daar sta je dan….. Je krijgt bericht van jouw contactpersoon -die je al jaren kent en waar je een goede relatie mee hebt- dat hij een gesprek heeft gehad met jouw concurrent en dat men serieus overweegt zaken met hen te gaan doen. Dát had je niet verwacht. De relatie was toch zo goed? Waarom wordt deze stap gemaakt? Dus rest je nog de vraag: Hoe had ik dit kunnen voorkomen?
Langdurige relaties kunnen zelfgenoegzaamheid kweken en wanneer dat gebeurt is het slechts een kwestie van tijd voordat je een wake-up call krijgt. De enige manier om dit soort berichten te voorkomen is door NEGATIEF te denken. Denk écht negatief. Bedenk alles, maar dan ook echt alles, wat mogelijk mis kan gaan. Praat er met je collega’s over. Neem alle scenario’s door. Denk vooral out-of-the-box. Je zult snel zien op welke punten verbetering nodig is.
Maak een situatieanalyse door te identificeren wat de sterke en zwakke punten van jezelf, het team waarmee je samenwerkt en jouw organisatie zijn. Zet dit, voor zover mogelijk, af tegen jouw concurrenten. Wees pijnlijk eerlijk. Voor de -van huis uit positief ingestelde- verkopers is dit niet eenvoudig. Maar zie het negatief denken als een positieve bijdrage tot klantbehoud. Als deze analyse scherp is, zul je zien dat de lijst van verbeterpunten flink zal zijn. Wellicht te lang om allemaal binnen afzienbare tijd opgelost te krijgen. In jouw daaropvolgende actieplan geef je daarom prioriteit aan die zaken waarop jij invloed hebt en waaraan jij kan werken.
Wellicht voel je je wat paranoïde, maar uiteindelijk is het goed voor klantenbinding en businessgroei. Hoewel de waarheid pijn kan doen, is het onnodig verliezen van klanten veel erger.
Je concurrenten buiten de deur houden heeft The Learning Network voor elkaar gekregen door middel van een Sales Excellence Programma. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan deze case study!