Is een krappe arbeidsmarkt de enige reden dat werknemers wisselen van baan?
Een actueel onderwerp: werknemers wisselen steeds vaker van baan. Met als belangrijkste verklaring: ‘krapte op de arbeidsmarkt’. Ongetwijfeld is dat zo, maar in feite geef je dan alleen externe factoren de schuld. We adviseren om ook naar interne factoren op zoek te gaan.
In dit artikel van het citeert NRC een uitspraak van het UWV: “In een krappe arbeidsmarkt wisselen werknemers sneller van baan. De risico’s zijn dan bij een overstap minder”. Ik vroeg me af welke redenen er nog meer zouden kunnen zijn waar werknemers sneller van baan wisselen. Drie mogelijke gedachten, die redenen kunnen zijn voor vertrek, heb ik eens uitgewerkt.
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
1. Het onderscheidend vermogen is onbekend…
Een medewerker verlaat je vaak met de gedachte dat het gras ergens anders ‘groener’ is. Dat hoeft echter niet terecht te zijn. Er bestaan immers genoeg voorbeelden van werknemers die hun werkgever verlaten hebben en binnen enkele weken op hangende pootjes terug willen keren.
Dat het bij jouw bedrijf beter en plezieriger was werd pas op een later moment ervaren. Vreemd eigenlijk, want dat betekent dat de waarde van jou als werkgever onvoldoende bekend was of gevoeld werd toen hij/zijn nog op de loonlijst stond. Mijn conclusie is dat er dan te weinig over de voordelen gesproken is en alles ‘vanzelfsprekend’ was geworden. (Saai kun je het soms ook noemen).
2. Het klantenbestand is niet aantrekkelijk genoeg…
Een voorbeeld: een accountmanager kan voor een andere werkgever kiezen, omdat hij denkt geen goede klik met zijn/haar klanten te hebben. Maar is dat wel altijd zo? De werkelijke reden kan zijn dat deze vertrekkende medewerker niet in staat is om de juiste boodschap over de bühne te krijgen: niet de klant, maar hijzelf is daardoor niet aantrekkelijk genoeg. Het zorgt voor vervreemding. Door de nieuwe werkgever wordt de hemel beloofd: samenwerken met topklanten. Een switch wordt daardoor extra aantrekkelijk, zonder in te zien dat het huidige klantenbestand net zo waardevol is.
3. Mijn werkgever begrijpt niet wat ik belangrijk vind…
Ook dat kan een reden zijn voor iemand om op te stappen. Het is in dit geval de medewerker die zich niet gehoord of begrepen voelt. Dat gebeurt overigens vaak onbewust, want dagelijkse werkzaamheden, maar ook onverwachte omstandigheden zoals de hoge inflatie, vragen veel tijd.
Hoewel het belangrijk is om te begrijpen wat medewerkers gelukkig maakt, is het uitdagend om iedereen de juiste aandacht te geven.
Waarom vragen wij hier aandacht voor?
Dat is omdat er een interessant bruggetje te maken valt tussen ‘de vertrekkende medewerker’ en de ‘vertrekkende klant’. Ook klanten stappen ook over naar de concurrent, omdat ze denken dat ergens anders het gras ‘groener’ is. Dat komt vaak doordat marketing- en salesmedewerkers niet in staat zijn om de waardepropositie te verduidelijken: de klant begrijpt de voordelen er niet van. Intern lijkt het ‘vanzelfsprekend’ te weten wat de klant nodig heeft. De klant denkt daar echter anders over: hij voelt zich niet gehoord, omdat niet begrepen wordt waar hij echt om geeft. De juiste aandacht ontbreekt, de klant loopt weg, zonder dat je het doorhebt. Je bent te laat…
De moraal van het verhaal:
Zowel medewerkers als klanten vertrekken als je ze niet langdurig weet te boeien en te binden. Daarom is het cruciaal om je waardepropositie te kennen. Het zorgt er namelijk voor dat het voor het merendeel aantrekkelijk is om te blijven. Je kunt er vaak zelfs een hogere prijs door vragen.
Maar wat zeg je tegen hen als je jezelf voorstelt?
Gaat het over wat je doet, of wat je komt brengen? Als het goed is kies je voor het laatste, want daarin zit je unieke waarde. Wat je namelijk doet, dat kunnen de meeste concurrenten ook. Over jouw waardepropositie gaan we graag eens in gesprek. Klik hier voor een gerelateerde blog over de rol van een krachtige waardepropositie voor businessgroei.
Coen Kijk in de Vegt
Een manier om jezelf te onderscheiden is door al jouw collega’s goede verkopers te maken. Wil je weten hoe je dit kan doen? Lees dan dit artikel!