Ken je concurrent!
Een competitive analyses is een essentieel onderdeel van iedere marketingstrategie en het helpt sales succesvoller te zijn.
Concurrenten, we hebben ze allemaal. Ik vind dat het belangrijk is ze goed te kennen. Waarom en de gevolgen als je ze niet of onvoldoende kent lees je hieronder.
Waarom het belangrijk is de concurrentie goed te kennen
- Het is een essentiële stap om je eigen bedrijf, product of dienst te verbeteren en te onderscheiden. Door te weten wat je concurrenten doen, kunnen hun sterke en zwakke punten worden geanalyseerd, kan er voor jouw bedrijf een eigen unieke waardepropositie worden ontwikkeld, de doelgroep beter worden begrepen worden en daaropvolgend de marketingstrategie worden aangepast.
- Het kennen van de concurrentie helpt je ook om op de hoogte te blijven van de trends en veranderingen in je markt. Je kunt leren van de successen en fouten van je concurrenten, nieuwe kansen en bedreigingen identificeren, en je voorbereiden op mogelijke scenario’s.
- Het geeft je ook een voorsprong op je rivalen, omdat je kunt anticiperen op hun acties, je onderscheiden van hun aanbod en jouw klanten beter bedienen.
- Het helpt sales hun eigen bedrijf beter te positioneren.
- Het zorgt ervoor dat wat de prospect (ic jouw contactpersoon) zegt over jouw concurrentie in het juiste perpectief geplaatst kan worden. anders gezegd: Als je zelf geen informatie hebt, moet je wat jou verteld wordt maar als waarheid aannemen.
Wat zijn de gevolgen en gevaren als je de concurrentie niet of onvoldoende kent?
- Je loopt het risico om achter te blijven op de markt waarin jij opereert. Zeer waarschijnlijk zul je kansen missen om je bedrijf, dienst of product te innoveren, te groeien en te optimaliseren. Je kunt ook het contact verliezen met je klanten en hun behoeften en verwachtingen voldoende scherp hebben.
- Je loopt ook het risico om irrelevant of overbodig te worden, omdat je je onderscheidend vermogen kan verliezen, je prijsvoordeel verspelen, je marktaandeel verkleinen, je winstgevendheid verminderen. Evenals de businessgroei.
- Als je de concurrentie niet kent, loop je tenslotte het risico door hen verrast of overtroffen te worden. Je kunt je strategie niet effectief plannen, je doelen niet bereiken, je klanten niet tevreden stellen en je reputatie niet beschermen.
Waar moet je op letten als je de concurrentie wilt kennen?
- Om de concurrentie goed te kennen, moet je eerst weten wie jouw concurrenten zijn. Je kunt dit doen door je marktsegment, je doelgroep, je geografische gebied en je productcategorie te definiëren. Je kunt gebruik maken van online tools zoals Google, social media, review sites, etc. om je concurrenten te vinden.
- Een concurrentie analyse is de volgende stap. Je doet dit door hun producten of diensten, prijzen, promoties, distributiekanalen, klanten, sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen te onderzoeken. Vanzelfsprekend allemaal gerelateerd aan jou/jullie business
- Ten slotte is het verstandig daarna jouw concurrenten te blijven monitoren. Je kunt dit doen door hun activiteiten, prestaties, innovaties, veranderingen, plannen en hun strategieën te volgen. Je kunt ook gebruik maken van Google Alerts, social media listening, nieuwsbrieven, blogs, podcasts, etc. om op de hoogte te blijven.
Is dit veel werk?
- Dat valt mee. In het begin zal je de basis moeten opzetten. Daarna is het een kwestie van aanvullen.
- Als de basis eenmaal gelegd, is het verstandig het verzamelen de informatie van de belangrijkste concurrenten te verdelen binnen jouw organisatie.
- Het “ ophalen” van de informatie uit de markt kan je ook verdelen. Accountmanagement is daar bij uitstek geschikt voor. Zij zijn immers de ogen en oren van een organisatie.
Tot slot
Wil je een model waarin je bovenstaande kan vastleggen? Laat het me weten, dan stuur ik het je toe. (coen@nononsales.nl)
Wil je meer tips? Neem gerust met me op.
Coen Kijk in de Vegt