Meer rendement met je bestaande marketing en sales: zo werkt het
Om meer klanten te kunnen trekken, denken bedrijven doorgaans dat ze meer tooling en extra medewerkers voor marketing en sales nodig hebben. Maar wat als je die nieuwe klanten zou kunnen acquireren zónder extra mensen en nieuwe middelen?
Draai je aan de juiste knoppen, dan vergroot je het rendement van je bestaande marketing en sales.
Je wilt meer klanten die goed bij jouw bedrijf en jouw producten en diensten passen. Maar dag in, dag uit ben je druk met de dagelijkse business, zodat serieuze optimalisaties in je marketing en sales er niet van komen. Datzelfde geldt voor je personeel: iedereen is druk met bestaande werkzaamheden. En nieuw personeel aannemen om extra sales en marketing te kunnen doen? In de arbeidsmarkt van vandaag vind je die niet zomaar – althans niet voldoende gekwalificeerd. Wat nu?
Rendement vergroten
Om onder deze omstandigheden succesvoller te acquireren, is het cruciaal om het rendement van je bestaande sales en marketing te optimaliseren. Bedrijven realiseren zich vaak niet dat ze alle informatie, kennis en kunde al in huis hebben om hun sales en marketing veel effectiever in te steken – ze moeten alleen nog aan de juiste knoppen draaien. In zulke gevallen is er veel ruimte voor verbetering van het rendement – heel veel ruimte.
Als je marketing en sales niet het optimale rendement sorteren, komt dat meestal doordat ze niet voldoende op elkaar afgestemd zijn. De beste verkoper van de wereld kan geen deals sluiten als de marketingafdeling hem niet voorziet van leads die passen bij de producten die hij verkoopt. Andersom kun je als marketingafdeling nog zo goed zijn in je vak, als je niet de juiste informatie krijgt aangereikt waarmee je producten op een effectieve manier kunt promoten aan de doelgroep, mis je kansen. Met als resultaat: verspilde budgetten en inefficiëntie in de gehele organisatie. Maar hoe pak je het dan wél aan?
Om het rendement van je bestaande marketing en sales te kunnen vergroten zónder investeringen te moeten doen in nieuw personeel, moeten drie aspecten op orde zijn:
- Positionering van je bedrijf. Dat betekent: kiezen wie je voor je klanten wil zijn en hoe je door hen gezien wilt worden.
- Een passende propositie. Oftewel: een productaanbod dat aantoonbaar toegevoegde waarde biedt aan jouw klanten. Je kunt bewijzen dat jouw producten en diensten de problemen van jouw klanten effectief oplossen.
- Doorlopende uitwisseling tussen marketing en sales. Goede, gerichte marketing helpt de noodzaak voor verkoopinspanningen kleiner te maken. Sales helpt de marketeer met actuele klantfeedback en informatie waarmee die zijn werk beter kan doen.
Als je er met behulp van bovenstaande drie aspecten voor zorgt dat je nu eens echt met scherp op je klanten kunt schieten, krijg je de klanten die je wenst. Daarvoor moeten die drie aspecten echter wel duurzaam op orde zijn. Als jij niet doorontwikkelt, doen je concurrenten dat wel – en loop je binnen de kortste keren achter de feiten aan.
De afdeling sales is geen eindstation, als in: ‘ze sluiten de deal – of niet – en dat is dan dat’. De afdeling sales is dé afdeling die continu met klanten in gesprek is, elke dag opnieuw. Organisaties voeren marktonderzoeken uit, initiëren concurrentieonderzoeken en blijven op de hoogte van al het nieuws in hun branche – maar ze vergeten de feedback die de afdeling sales elke dag opnieuw (gratis!) krijgt aangeleverd terug de organisatie in te brengen. Dat is zonde, want doe je dat wel, dan heb je een constante stroom aan zeer actuele klantkennis die je continu voor de verbetering van je propositie en marketing kunt gebruiken.
Richt informatiestromen slim in
Bedrijven die nu eens echt stappen willen zetten met het effectiever maken van hun marketing en sales, moeten aan de slag met klantkennis structureren en het zo slim mogelijk inrichten van informatiestromen. Sales en marketing moeten op de best mogelijke manier met elkaar in lijn worden gebracht, zodat ze elkaar helpen hun werk beter te doen. Sales is dan geen eindstation, maar creëert inzichten waarmee andere afdelingen weer verder kunnen. Combineer dat slim met marktkennis én de branche-specifieke ervaring die je al aan boord hebt, en je hebt een recept voor groei.
De groeipotentie die deze strategie voor een doorsnee organisatie met zich meebrengt, is zeer significant – en dat zonder te hoeven investeren in extra personeel. Het mooiste is: als bedrijf heb je alles wat je nodig hebt om te groeien op deze manier al in huis. Je moet de ingrediënten alleen nog bij elkaar brengen en zien te activeren. No Non Sales hielp al talloze bedrijven om op deze manier een fraaie groei door te maken – is jouw bedrijf de volgende?