Negatieve associaties met verkopen
Veel professionals waarvan verwacht wordt dat ze commercieel slagvaardig worden, hebben negatieve associaties met ”verkopen”. Terecht?
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
Je kent dat wel. Je vraagt aan iemand ‘’wat doe je voor werk’’ of ‘’in welke branche ben je werkzaam’’. Schoorvoetend krijg je dan als antwoord ‘’ik hou mij bezig met …..’’. Bescheiden en op voorzichtige, soms ook op omzichtige wijze, wordt uitgelegd wat men doet. Mijn indruk is dan dat men zichzelf niet actief durft te profileren of hun toegevoegde waarde wil uitleggen. Als ik vraag hoe dat komt, dan geeft men aan dat men NIET te glad of te overdreven wil overkomen. Teveel ‘’verkoopachtig’’. Door hierover door te vragen blijkt dan dat er vrijwel altijd een negatieve associatie met verkopen is. Een verkoper is toch iemand met gladde praatjes, heeft een zeer extravert karakter, pushed sterk en werkt zeer doelgericht om de order te scoren? Het algemene beeld is dat een verkoper niet helemaal, of helemaal niet, te vertrouwen is en dat hij/zij allerlei gladde verkooptruckjes paraat heeft om daar anderen mee te overtuigen. Vanuit die gedachte is het logisch dat men daar niet mee geassocieerd wil worden. Bovendien wordt er ook gedacht dat men moet gaan leuren en bedelen om opdrachten. Dat past vanzelfsprekend niet bij een positief zelfbeeld. De vraag is nu of deze associatie klopt. Het antwoord is ja en nee. ‘’JEEN’’ zoals goede bekende van mij ook wel zegt. Als ik een verkoper van een willekeurig wit- en bruingoed keten of een autodealer spreek, dan wordt in veel gevallen dit negatieve beeld bevestigd. Veel van deze verkopers zijn niet werkelijk geïnteresseerd in de koper, maar denken vooral vanuit hun aanbod. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Voor mij is een goede verkoper, iemand die de ander helpt nog succesvoller te zijn en de ander helpt bij het inkopen. Om dit goed te kunnen doen, zal je je oprecht moeten verdiepen in de behoefte van de ander. En dat is toch iets wat op zich niets met de ‘’standaard’’ verkoper te maken heeft? Het tonen van belangstelling, goede vragen stellen, je afspraken nakomen en de ander willen helpen zijn toch zaken die voor ons allemaal zouden kunnen gelden? Om je (potentiële) klanten te laten ervaren hoe goed jouw product of dienst is, zal dit eerst verkocht moeten worden. Klinkt logisch, maar dat is het niet. Want je zal nooit bereid zijn te gaan verkopen als je daar een negatieve associatie bij hebt. Als je echt je klant wilt helpen door jouw toegevoegde waarde in te brengen en je bent oprecht geïnteresseerd in je opdrachtgever, dan kan je met een gerust hart gaan verkopen. Want jouw associatie klopte niet. Jezelf verkopen is eenvoudiger dan het lijkt. Als je maar bij jezelf blijft. Maar al te vaak kom ik non-sales professionals (consultants, zakelijke dienstverleners) tegen die zichzelf niet (durven te) verkopen en zeggen ”daar ben ik niet goed in” of “ik heb het gevoel dat ik aan het leuren ben”. Te vaak hebben wij een negatieve associatie met het verkopen. Terwijl het verkopen niet meer is dan je klant helpen om nog succesvoller te zijn. Wie zou dat niet willen?
Coen Kijk in de Vegt
Het is altijd lastig om te horen dat mensen negatief zijn over jouw vak. Een manier om klanten een goed gevoel te geven is door het ontwikkelen van empathisch vermogen. Als je hier in geïnteresseerd bent, kan je meer informatie vinden in het artikel ‘Ontwikkeling van empathisch vermogen. Kan dat?’