Van ergerlijke naar energieke elevator pitches
Kies je voor dooddoeners in je organisatiepropositie of gaat het om jou als persoon? 5 tips voor energieke elevator pitches.
Dit gaat over een fenomeen waar ik me nog steeds over verbaas. Het is de situatie waarbij bedrijven vooral vertellen waar ze zo goed in zijn, zonder uit te leggen wat klanten daar precies aan hebben. Medewerkers pitchen in die gevallen vooral organisatiekenmerken. Het levert ook misverstanden op, vooral vanwege wat ik ‘dooddoeners’ noem. Dat vraagt allereerst om enige uitleg:
“We zijn enorm efficiënt”
Dit is slechts een voorbeeld over het woord ‘efficiënt’ dat op meerdere manieren te interpreteren valt. Je hebt het vast weleens ergens zien staan. Want wat betekent efficiënt eigenlijk? De ene klant heeft het beeld dat hij razendsnel geholpen wordt, terwijl een andere klant het gevoel heeft dat er weinig ruimte meer over is voor menselijkheid, omdat alles efficiënt geautomatiseerd is. Het menselijke is verdwenen en alles is ‘een proces’ geworden. Nog meer dooddoeners zijn bijvoorbeeld woorden zoals ‘innovatief’ of ‘servicegericht’ die niet door iedereen in dezelfde context begrepen worden.
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
Hoe zouden pitches beter kunnen?
Volgens mij door je vaker te beseffen dat een propositie ook over jou gaat, of beter nog ook over al je collega’s. Dat betekent dat het voor klanten duidelijk moet zijn met welk team ze zakendoen. Pitches van bedrijven worden veel relevanter als klanten zien en begrijpen wie je bent, waar je voor staat en wat je drijft. Hebben al jouw collega’s zich met passie gepositioneerd? Als het goed is wel…
Zo niet, dan helpt het volgende:
5 tips voor energieke elevator pitches
Gelukkig wordt succes in business nog grotendeels bepaald door zaken als vertrouwen, geloofwaardigheid, eerlijkheid en energie. Daarom deze drie tips:
1. Vraag eens tijdens een teammeeting naar de unieke waarde van jouw bedrijf. Dus niet de kenmerken (wat je doet), maar de voordelen voor de klant. Als überhaupt de klantvoordelen helder zijn, krijg je waarschijnlijk verschillende antwoorden, terwijl je onderling dezelfde taal zou moeten spreken waardoor klanten je beter begrijpen.
2. Werk ook aan een persoonlijke propositie. Dat is wat jij als persoon brengt en waar je voor staat. Er wordt eerder gekozen voor ‘de vent’ dan voor ‘de tent’. Een waarheid die zo is oud als een koe, maar goed om ‘m af en toe eens bij de horens te vatten.
3. Check eens of iedere collega een prikkelende introductie heeft op zijn of haar LinkedIn profiel. Het zijn namelijk de medewerkers die je merk kunnen maken of breken.
4. Pas op voor teveel ratio over datgene wat je bedrijf doet. Klanten nemen namelijk ook beslissingen op basis van emoties en gevoel. Zorg ervoor dat jouw pitch vol met passie zit om nieuwe klanten te raken.
5. Pas de organsatie- en persoonlijke propositie bij tijd en wijle aan. De markt verandert, jouw organisatie verandert en misschien jouw BTW (Betere Toegevoegde Waarde) ook.
Jou helpen is waar het ons om gaat
We kiezen er in onze elevator pitch voor om met passie te vertellen dat we bedrijven helpen om met sales en marketing succesvol te zijn. Daar mag je ons dag en nacht voor wakker maken! Bijvoorbeeld door de doorontwikkeling van een organisatiepropositie, het verbeteren van een forecasting methodiek en nog heel veel meer.
Veel succes met je eigen energieke elevator pitch en ik check ‘m met alle plezier voor je.
Coen Kijk in de Vegt
Om van een ergerlijke naar een energieke elevator pitch te gaan, is het belangrijk om te weten welke woorden je wel en niet moet gebruiken. Hierover kan je meer lezen in het artikel ‘5 woorden die je wel en 5 die je niet moet gebruiken in je verkoopgesprek’