Veel leads…toch geen verkoop!
Tegenwoordig moeten sales- en accountmanagers beschikken over veel technische kennis, een supertalent zijn op social media, begrijpen wat klanten bezighoudt, online kunnen presenteren en hun eigen marketingmachine zijn. Klopt dat wel?
Datzelfde geldt overigens ook voor mensen die zeggen dat ze geen verkoper zijn, maar toch klanten nodig hebben om hun job uit te oefenen en facturen te kunnen sturen.
Maar hoe zit het met de gemiddelde verkoopvaardigheden?
Als er van iemand verwacht wordt dat hij/zij een supertalent is die proactief is, goed communiceert, de concurrentie kent, weet wat klanten willen, slim online netwerkt, de leads van de marketingafdeling opvolgt en nog veel meer… Dan hoeft deze persoon nog steeds geen goede verkoper te zijn! Er is in elk salesteam altijd wel minimaal een iemand te vinden die barst van de energie, maar toch niet zorgt voor het gewenste resultaat. Heb je mogelijk iemand in gedachte?
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
Onze stelling:
“Verkopers, salesmanagers, consultants en andere ondernemende personen hebben steeds vaker hun focus op marketing gerelateerde activiteiten.
Verkoopskills zijn daardoor op veel plekken in het gedrang gekomen. Er wordt te weinig in geïnvesteerd.”
Wat doen ze toch de hele dag online, ze zouden toch bij de klant zitten voor een handtekening?… Het zou zomaar een gedachte van een manager kunnen zijn. Veel verkopen gaan namelijk niet online, tenzij je een webshop bent. Voor orders van grote bedragen, of bestaande uit complexe materie (of een combinatie daarvan) is menselijke overtuigingskracht nodig waarbij je iemand recht in de ogen kijkt. “Stel dat ik dit nu voor u kan oplossen, doen we dan zaken?”of “Als ik je vandaag kan inplannen, wil je dan meteen doorgaan?” (Deze verkooptechniek heet ‘de halve Nelson’. Bijna niemand kent ‘m nog).
Leads zijn mooi, maar niets waard zonder verkoopvaardigheden en technieken!
Ook dat is waar. Het beste voorbeeld komt van jonge bedrijven die vaak prima in staat zijn om leads te genereren, dus ook voor zichzelf, maar geen idee hebben hoe ze een empatisch, plezierig en vriendelijk gesprek met een klant kunnen voeren. De telefoon wordt niet opgepakt, de leads blijven in de la. Prachtige resultaten resulteren dan tot niets: 45 leads en geen een ingekopt! Eigenlijk is het dubbel pech: geen klanten en te weinig resultaat op de marketing investeringen. Waarom zou je er dan geld insteken?
Als je geen verkoopskills hebt dan…
- Wordt ‘klantgericht’ ingeruild voor ‘klantgezwicht’.
- Geef je korting, een hoge prijs wordt niet verdedigd.
- Verkoop je minder, omdat je niet weet hoe je met zowel moeilijke- als makkelijke weerlegbare bezwaren om moet gaan.
- Hoor je jezelf vaker praten dan dat je naar klanten luistert.
- Levert geen enkele campagne resultaat op.
- Ben je later dan je concurrent omdat je niet op tijd om de order vroeg. Dat kan vaak eerder dan je denkt.
Ook de verkoopresultaten van jezelf of jouw team verhogen?
Lees er hier alles over of pak de telefoon.
Tot sales!
Wil je weten hoe je klanten sneller kunt overtuigen? Lees dan dit artikel!