Zon, zee en ……. prospecteren
We maken ons al weer op voor de vakantieperiode. Nog een paar weken, dan is het zover. Dan ligt de boel plat. Niemand meer te bereiken en dus heeft het benaderen van nieuwe klanten geen zin. Maar is dat ook echt zo?
Natuurlijk zijn in de maanden juli en augustus je prospects (potentiële klanten) moeilijker te bereiken. Toch zijn er belangrijke redenen om dit niet als excuus te gebruiken om het acquireren van klanten dan maar pas in september weer op te pakken. De zomervakanties voor basis- en voortgezet onderwijs zijn dit jaar verspreid over de periode 8 juli t/m 3 september. Dat zijn 8 weken. Stel dat iemand in die periode 3 weken vakantie neemt, dan is hij of zij in ieder geval toch 5 weken aan het werk. Niet iedereen gaat trouwens in deze periode op vakantie. Vooral mensen zonder, of met oudere kinderen, kiezen er vaak voor buiten deze periode op vakantie te gaan.
Meer weten over sales? Download nu ons gratis ebook!
Dus niet iedereen gaat in de zomer genieten van de zon en zee. Op welke wijze kunnen we deze periode dan het meest effectief benutten?
Lees hieronder 8 redenen om ook (of juist!) in de vakantieperiode door te gaan met prospecteren.
1. Methodes die buiten deze periode niet goed werken, blijken gedurende deze weken juist wel te werken. Mensen die normaliter e-mails van aanbieders/leveranciers niet lezen (en dat zijn de meesten), doen dat nu juist wel. De reden is dat zij in deze periode wat relaxter zijn en de tijd hiervoor willen nemen. Een e-mailcampagne (mits goed gepland en opgevolgd) kan dan zeer effectief werken.
2. Gebruik de vakantieperiode om een extra actie voor jouw product of dienst te initiëren. Zet dit in een actieplan en gebruik dit als basis voor prospectering. Dit zal eenvoudiger leiden tot meer afspraken.
3. De kans dat collega’s van diegenen die je wilt spreken op vakantie zijn, is nu groter dan buiten de vakantieperiode. Dit betekent in veel gevallen dat het ook wat rustiger op het werk is. Zij zullen eerder en meer tijd nemen om met jou te praten over ‘’referrals’’. Dit zijn prospects waarmee jouw contactpersoon jou in contact wil brengen. Een fantastisch middel voor het werven van nieuwe klanten.
4. Probeer er achter te komen wanneer de secretaresse op vakantie is. Deze ‘’gatekeepers’’ zijn vaak lastig te passeren. Nu zij op vakantie is, is de kans dat je haar manager te spreken krijgt veel groter. Want bellen is de meest effectieve manier voor het snel benaderen van nieuwe klanten.
5. Beslissers zijn gedurende deze periode, door de verlaagde druk op het werk, toegankelijker en meer ontspannen in de gesprekken die ze voeren. Dit geeft jou als verkoper de mogelijkheid een kwalitatief beter gesprek te voeren en hiermee het besluitvormingsproces jouw kant op te laten vallen.
6. Drukke managers zullen je waarderen, omdat je ook in de vakantieperiode initiatief toont. Dat spreekt deze actieve klanten aan.
7. Omdat de meeste van jouw concurrenten wél de vakantieperiode als excuus gebruiken om niet te prospecteren, val je meer op en zal je inzet in de meeste gevallen als positief worden ervaren en zijn je kansen tot succes daarom groter.
8. Ook meerdere van jouw collega’s zijn op vakantie. Ook jij krijgt minder mail en zijn er minder vergaderingen. Dit betekent dat ook jouw werkdruk minder is, waardoor je meer tijd over hebt om te prospecteren.
9. Gebruik de dagen voor en na de vakantie om vooruit te werken. Die voorbereiding kan je helpen succesvol te zijn tijdens de zomer of in het volgende kwartaal. Je kunt bijvoorbeeld jouw prospectlijsten segmenteren, jouw agenda plannen of CRM opschonen. Je kunt ook gebruik maken van deze tijd om jouw prestaties te evalueren, doelen bij te stellen en jouw verkoopstrategieën aan te passen
Dus geniet van de zon en zee als je zelf heerlijk op vakantie bent. Je hebt het vast en zeker verdient. Maar … laat het enorme potentieel in de vakantieperiode niet onbenut.
No Non Sales wenst je een fijne vakantie en veel nieuwe klanten!
Het is belangrijk om te weten hoe je moet prospecteren. Dit kan door middel van een Sales Excellence Programma. Wil je weten hoe een ander bedrijf hier gebruik van heeft gemaakt? Lees dan deze case study over The Learning Network!